Nejčastější chyby při hubnutí

Zdravé hubnutí

Zveřejněno dne 29.10.2012

Dieta je obrovský trend dnešní doby a mnoho z nás se do tohoto módního trendu nechá svést, díky čemuž pak důvěřivě používáme nejnovější pilulky a doplňky stravy na hubnutí. Měli bychom si ale dávat pozor na to, jaké produkty si vybereme nebo jaké metody začneme používat, protože se nám může stát, že narazíme na nepříznivý způsob, který nám ublíží, místo toho aby nám pomohl. Pro správný výběr přinášíme několik rad na to, jak správně hubnout a připomeneme, co byste neměli při hubnutí dělat.



Hubnout a nehladovět!

Nehladovějte a ani nepřecházejte na rychlou dietu, která má málo kalorií. Jestliže drasticky snížíte denní příjem kalorií, tak můžete sice rychle zhubnout, ale hubnutím neztrácíte špeky, ale jenom svalovou hmotu a může vám to způsobit i zdravotní rizika. Na konci tohoto procesu rychlých diet prostě nevydržíte, a abyste nezkolabovali, tak začnete nespoutaně jíst, zejména sladkosti a získáte rychle váhu zpět i s novým přírůstkem. V praxi se tomuto jevu říká jojo efekt. Metoda drastického snížení kalorií také zpomalí váš metabolismus, který naopak potřebujete pro hubnutí zrychlit. Tím se tělo začne obalovat tukem a prakticky máte pocit, že tloustnete i po vodě. Je to proto, že tělo se vypořádává se změnou ve výživě a z přijaté stravy si začne ukládat nejdříve energii do tuků, což zvýší riziko pro metabolický syndrom a cukrovku druhého typu. Bylo by dobré, aby se vaše denní kalorie nedostaly pod 1200 kcal.
 


Užívejte jen ověřené prášky na hubnutí

Neužívejte doplňky stravy nebo pilulky na hubnutí, pokud si nejste jistí jejich nežádoucími účinky. Tyto produkty jsou častokrát nezdravé a mohou poškodit zdraví. Mezi ukázkový příklad patří Hydroxycut, u kterého se sice nemusí objevit nežádoucí účinky, ale ublíží vám tím, že obsahuje vysoké dávky kofeinu a diuretik, což způsobuje dehydrataci a nevyváženou hladinu elektrolytu. I když je výrobek na hubnutí vyroben z přírodních ingrediencí, neznamená to, že je bezpečný nebo zdravý. Některé pilulky na hubnutí mohou také být jen obrovským plýtváním vašich financí. Nejbezpečnější a z tohoto pohledu i nejlevnější je, vzdát se všech prášků na hubnutí a spoléhat pouze na zdravou a vyváženou stravu, která má všechny potřebné živiny, po které můžete také trvale a hlavně zdravě zhubnout.
 


Detoxikace a čistící plány

Očista těla anebo i detoxikace, které jsou založeny na hladovění, nebo na radikálním omezení přísunu kalorií s vidinou zbavit se toxinů jsou zcela zbytečné, protože vedou pouze k hubnutí hladověním, které jsme zmiňovali výše. Odvodnění může být nebezpečné, protože může způsobit nadměrnou dehydrataci a nerovnováhu v elektrolytu. Především ztráta velkého množství vody, hlavně na vrcholu půstu, bez porady s lékařem, je velmi riskantní. Tělo je navrženo tak, že se samo detoxikuje a silné čištění je zbytečné, protože akorát způsobuje vážné komplikace. Pro detoxikaci těla bohatě stačí, když si budete střídmě užívat zdravé stravy. Pokud máte subjektivní potřebu vnitřní očisty, tak byste měli zvolit tu, u které se jí potraviny s dostatkem vlákniny a dodržuje se pitný režim 3 litry vody denně.
 


Hubnutí bez zvracení a bez projímadla

Zatím neexistuje žádný bezpečný způsob čištění zažívacího traktu. V praxi takové čištění většinou zahrnuje nucené zvracení a zneužívání projímadel, které můžou způsobit velmi vážné zdravotní problémy. Tyto metody jsou běžně k vidění ve školách a patří mezi první kroky k rozvoji poruch s příjmem potravy, tak zvané bulimie a anorexie. Při opakovaném zvracení zde vzniká riziko rozleptání jícnu, úst a zubní skloviny, protože kyselina v žaludku je velmi silná, aby mohla rozleptat jídlo, které jíte. Při častém zvracení zároveň vzniká vyšší riziko rakoviny jazyka nebo rakoviny jícnu anebo i zvýšená kazivost zubů a další problémy. Taktéž může dojít k dehydrataci a k nerovnováze elektrolytu v důsledku ztráty tekutin. Jakákoliv forma takovéhoto „čištění“ je velmi nebezpečná a riskantní pro zdraví a nejedná se o vhodný způsob k hubnutí. Pokud tedy máte za sebou dlouhodobé opakované zvracení anebo soustavně vyvolávané průjmy, tak byste měli okamžitě vyhledat lékařskou pomoc.
 


Nebuďte posedlí cvičením

Náhlý a extrémní výkon znamená velké riziko zranění, může způsobit vážné opotřebení těla a také dehydrataci a elektrolytovou nerovnováhu. Navíc si můžete vypěstovat pocit, že cvičení máte jako trest za stravování a můžete si přivodit psychickou poruchu. Doporučené dávky cvičení jsou individuální pro každého jedince. Někteří lidé zvládnou 30 minut kardio cvičení 5 krát do týdne a někteří jen 20 minut 3 krát týdně. Kardio cvičení je taková činnost, při které vám vlivem fyzické zátěže vzroste tepová frekvence na 60% vaší maximální tepové frekvence. Pokud si nejste jisti, jak dlouhý a intenzivní trénink byste měli zvolit, tak se poraďte se svým lékařem, ten vám přesně řekne jaká je pro vás optimální doba cvičení, abyste necvičili zbytečně nad rámec toho, co je pro vás již nezdravé. Pravidelné cvičení má zdravotní výhody, díky kterým se dokážete lépe odreagovat od každodenních stresů. Tyto stresy totiž způsobují uvolnění kortizolu, který zvyšuje chuť k jídlu a stimuluje ukládání tuku.
 


Výpočet maximální tepové frekvence

  • U žen se maximální tepová frekvence vypočítá podle vzorce 220 – věk.
  • U mužů se vypočítá maximální tepová frekvence podle vzorce: 205 - (věk/2).
     

Nepoužívejte legální či nelegální léky na hubnutí

Užívání léků na hubnutí, které nejsou určené pro hubnutí, je velmi špatným nápadem, který může být také velmi nebezpečný. Rizika, která jsou spojena s užíváním těchto léků, jako je kokain, speed, léky na štítnou žlázu a diabetické léky, na podporu hubnutí, vysoce převyšují přínosy v podobě možného úbytku na váze. Rizika z těchto léků zahrnují i fyzické i psychické závislosti, sociální a finanční problémy, ničí vztahy, způsobují úzkost, bolesti hlavy, zapříčiňují cévní mozkové příhody a srdeční, plicní nebo ledvinové problémy. Použití jakékoliv takového léku k hubnutí se důrazně nedoporučuje z důvodu potencionálního nebezpečí. Nač používat nebezpečné léky k hubnutí, když vám stačí trocha zeleniny, ovoce, masa a zdravého cvičení. Po tom také zhubnete a nemusíte si kazit život léky, pilulkami na hubnutí a můžete používat přírodní zdroje, které jsou mnohem účinnější a neohrožují vás na zdraví.
 


Kouření na hubnutí

Je pravda, že nikotin potlačuje chuť k jídlu a z tohoto pohledu by se dalo říct, že po kouření se hubne, ale kouření bohužel způsobuje nespočet zdravotních rizik, které vám pak nedovolí si ve zdraví hubenosti dlouho užít. Kouření má opět o dost více záporů nežli kladů, protože kouření škodí téměř všem orgánům v těle. Kouření také způsobuje rakovinu, kardiovaskulární, respirační a jiné nemoci a celkově snižuje zdraví kuřáka. Při dlouhodobém kouření se naopak velmi často objevuje nežádoucí účinek přibývání na váze.
 

Autor: ©Jakub Vinš, lusi

referenční odkaz

VINŠ, Jakub. Nejčastější chyby při hubnutí [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2012-10-29. Dostupné online.


Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 7 lidí.


Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů

Přípravek, co funguje

(Kája 28.2.2014 21:55)

Moji nevětší a jedinnou chybou, kterou jsem se nedokázala odnaučit bylo přežírání se. Tak jsem hledala něco, co by mi pomohlo vyzkoušela jsem Chrom a ten mi nepomohl mimo oto i další přípravky celkem asi 7. Přemýšelala jsem i o obvázání žaludku. Na poslední chvíli přišla kamarádka, která mi doporučila Obethin. Ten užívám 3 týden a porce se opravdu zmešili je úžasný. Všem, co potřebují snížit své porce doporučuji objednejte si Obethin!


Počet odpovědí: 0 | Odpovědět




zajímavé články
zaměření článku



Sitemap | RSS