Vitamíny proti stárnutí

Doplňky stravy a léky

Zveřejněno dne 13.5.2013

S přibývajícími lety je vám vystavován účet za váš způsob života, za váš životní styl. Časté hříchy a zlozvyky nevedou k ničemu dobrému. Kdo se nestará již od mládí o své zdraví, neposlouchá svůj organismus, pocítí brzy negativní účinky svého konání, zdravotní problémy a stárnutí pak přicházejí mnohem dříve a rychleji. Už jen na kůži jsou brzy patrné změny. Kůže je totiž ochranným orgánem lidského těla, takže je neustále vystavována okolním škodlivým vlivům, znečišťujícím látkám a jiným patogenům. Bez potřebné péče se tak brzy ukáže unavená pleť, skvrny na kůži, vrásky a pigmentové skvrny. A to není jediný dopad špatného životního stylu. Může dojít k zakrnění svalového systému a kosti jsou demineralizovány, čímž dochází k typickým příznakům stárnutí. Dalšími charakteristickými příznaky jsou bolesti zad, problémy s klouby, a to zejména v kolenou, a nedostatek agility pro zvládání každodenních aktivit. Také dochází ke zvýšení rizika fraktur kostí, které se objevují u starších pacientů, a jejich léčba je složitá a dlouhodobá.



Pohyb proti stárnutí

Lidské tělo je předurčeno k aktivitě. Pohyb má pro náš organismus zásadní význam. Fyzická aktivita má stimulovat, obnovovat a dodávat energii celému tělu. Metabolické odpadní látky a toxiny jsou snadněji odplavovány, je podporována regenerace buněk. Sport a fyzická aktivita jsou tedy opravdovým zdrojem mládí pro celé tělo, zejména pro kosterní a svalovou soustavu, protože podporují její zachování a odolnost. S věkem dochází k nevyhnutelnému úpadku svalů a kostních denzitů, což však může být výrazně zpomaleno sportem a cvičením. Zdravé silné kosti jsou mnohem méně náchylné k osteoporóze. Dobře vyvinuté svaly podporují kostru, zejména na slabých místech, jako jsou kolena nebo páteř, takže typické problémy spojené s přibývajícím věkem nemají šanci. Součastný způsob života bohužel vypadá úplně jinak. Lidé se málo pohybují, mají sedavé zaměstnání a příliš málo sportují, čímž dochází ke zhoršení fyziologických procesů. Toxiny, volné radikály a metabolity se akumulují a mohou poškodit buňky. Krátkodobá regenerace vede k rychlejšímu stárnutí těla.


Noční omlazení

Kdo je aktivní během dne a věnuje pozornost svému zdraví, dělá hodně pro zmírnění dopadů stárnutí. Během spánku naše tělo regeneruje. Zatímco vědomí má pauzu (odpočinek), tělo dosahuje metabolické aktivity. Buňkám je dodávána nová energie, zbavují se toxinů. Dostatečný a klidný spánek není tedy ztrátou času, ale investicí do budoucnosti vašeho zdraví. Neúprosným soupeřem klidného spánku je stres. Stres okrádá tělo o to, co mu spánek dal. Nervozita při velkém zatížení brání regeneraci buněk a oslabuje organismus, který zabezpečuje přísun energie. Často se pak psychický stres projeví i navenek.

Správná výživa

Každodenní strava výrazně ovlivňuje fungování těla ve starším věku. Pouhý příjem základních vitamínů a živin nemůže zaručit, že tělo získává potřebný potenciál k neustálé regeneraci. Často je totiž zdravý životní styl narušen například konzumací hotových jídel rychlého občerstvení, sladkostí obsahujících hodně tuku a dalších poživatin plných soli a cukru, ale neobsahujících potřebné živiny.

Největším strůjcem stárnutí je kouření. Dochází k zaplavení buněk znečišťujícími látkami, protože metabolismus není schopen se vyrovnat s dopady kouře. Každý, kdo kouří, se cítí o deset let starší, a také na tento věk vypadá. Kouření rovněž zvyšuje riziko vzniku osteoporózy.

Strava, která splňuje požadavky proti stárnutí, musí být rozmanitá. Chcete-li chránit buňky před volnými radikály, dodejte tělu dostatek vitamínu A, C a E. Vitamín A zlepšuje ostrost zraku. Vitamín C je nutný pro tvorbu pojivových tkání a posiluje imunitní systém. Vitamín E je důležitý pro ochranu kardiovaskulárního systému a kůže.

Velmi důležitý je také příjem vápníku a hořčíku. Tyto dva minerály jsou základním stavebním prvkem lidské kostry a zajišťují stabilitu kostí a zubů. Nezanedbatelným spoluhráčem je vitamín D, který zajišťuje vstřebávání vápníku v těle.

Teprve nedávno bylo zjištěno, že přírodní barviva a aromata z ovoce a zeleniny mohou ochránit tělo před určitými kmeny virů. Slunce se společně s karotenoidy podílí na obraně proti volným radikálům. Flavonoidy rovněž přispívají k ochraně cév proti ateroskleróze. Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité pro kardiovaskulární systém a cévní ochranu.

S přibývajícím věkem tělo potřebuje dostatek koenzymu Q10, neboť jeho tvorba v lidském těle postupně klesá. Koenzym Q10 je potřebný pro životně důležité orgány – srdce, játra a plíce. Každodenní dávky tohoto koenzymu je snadné získat v útlém věku, ale je potřeba dbát na celkově efektivní a zdravou výživu.

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© Alex Proimos

referenční odkaz

VINŠ, Jakub. Vitamíny proti stárnutí [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2013-05-13. Dostupné online.

Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
zaměření článku



Sitemap | RSS