Mouka špalda

Zdravá výživa

Zveřejněno dne 31.10.2012

Pšenice špalda a z ní vyrobená mouka se objevuje ve více a více tradičních produktech, jako je chleba, cereálie a těstoviny. Jedná se o původní prastarou pšenici, která může být použita na všech místech a téměř všech recepturách, jako mouka pšeničná. Špaldová mouka je k dispozici je jako bílá nebo celozrnná, poskytuje nám řadu živin a patří do zdravé stravy.



Špalda a stopové prvky

Špalda mouka obsahuje 1,36 mg železa ve 38 g porci. Železo je nezbytné pro transport kyslíku v těle a pro růst buněk. Kdyby nebyl dostatek železa, tak bychom byli unavení a trpěli bychom onemocněním známými jako anémie z nedostatku železa, která způsobuje pocity malátnosti. Doporučená denní dávka železa pro dospělé ženy je 18 mg železa denně, zatímco mužům stačí pouze 8 mg, protože nemenstruují, jako ženy. Špalda mouka obsahuje také stopové minerály, jako je zinek, měď a mangan, tyto minerály podporují imunitu a zdravé kosti.


Špalda a vláknina

Jeden šálek mouky ze špaldy obsahuje 16 g vlákniny a jeden plátek chleba ze špaldy obsahuje 2,5 g vlákniny. Vláknina je důležitá pro náš zažívací trakt, aby byl zdravý, a zároveň snižuje hladinu cholesterolu. Doporučená denní dávka vlákniny pro ženy je 25 g vlákniny na den a u mužů to činní 38 g denně.

Špalda a vitamín B

Tato mouka je zdrojem několika B vitaminů, v 38 g je stejné množství vitamínů B, jako v jednom plátku chleba. 100% špaldová mouka má více thiaminu, riboflavinu a niacinu, nežli klasická pšeničná mouka. Tyto vitaminy převádějí jídlo na energii a podporují tvorbu a správnou funkci červených krvinek.

Špalda a stravitelnost, kalorie a alergie

Špalda mouka je lépe stravitelnější nežli pšeničná mouka. Špalda má také nižší kalorický objem než klasická pšeničná mouka. Ve 100 gramech mouky ze špaldy je 331 kcal a ve 100 gramech mouky z pšenice je 368 kcal. Špalda je podobná pšenici a proto také jako pšenice i špalda obsahuje lepek, díky čemuž není vhodná pro lidi s diagnózou alergie na pšenici nebo pro lidi s celiakií. Existují lidé, kteří používají pouze pšenici špaldu, protože jim to pomáhá cítit se lépe tím, že netrpí nadýmáním a zlepšuje jim to trávení. Možná zjistíte, že špalda mouka je ideální i pro vás, protože ji budete moci lépe snášet.

Autor: ©Jakub Vinš

Foto: ©Jaaq

referenční odkaz

VINŠ, Jakub. Mouka špalda [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2012-10-31. Dostupné online.


Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 5 lidí.


Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
zaměření článku



Sitemap | RSS