Meditace

Imunita a prevence

Zveřejněno dne 9.2.2014

Meditace je 100% umění zaměřit svou pozornost na vlastní bytí. V praxi je meditace doporučována pro svůj nepopiratelný zdravotní přínos, zvyšuje koncentraci, snižuje úzkost a přináší pocit štěstí. Meditace znamená prostě být – není v ní činnost, myšlení, nejsou v ní emoce ani koncentrace. Jenom jste, a to samo je naprosté potěšení. Meditace se dá popsat jako bdělost, ticho, citlivost, láska, soucit, samota.



Umění meditace

Meditace není tak obtížná, jak se někteří domnívají. Skládá se ze tří hlavních částí: ovládání dechu, polohy těla a stavu mysli. Nevyžaduje uchýlení se do kláštera, ale může být využívána jako aktivní součást každodenního života. Meditace je malý okamžik, kdy neděláte vůbec nic a jste jen tak ve středu svého bytí, v naprostém uvolnění. Ačkoli se velké množství lidí pokusí v určitém období svého života meditovat, jen malé procento těchto lidí u meditace vydrží dlouhou dobu. Je to velká škoda. Možným důvodem odchodu začátečníků od meditace je to, že nemají potřebnou praxi a výdrž.

Zde je několik praktických doporučení, které pomohou začátečníkům dostat se přes počáteční překážky a začlenit meditaci v dlouhodobém horizontu:

  1. Vyčleňte si pro meditaci určitý den, hodinu a čas (nejlépe dvakrát denně), kdy budete v naprostém klidu.
  2. Začněte s dechem. Hluboké dýchání zpomaluje srdeční tep, uvolňuje svaly, soustřeďuje mysl a je ideálním způsobem, jak se připravit na pracovní proces.
  3. Strečink uvolňuje svaly a šlachy, což vám umožní sedět (nebo ležet) pohodlněji. Navíc strečink spouští proces „jít dovnitř“ a směřuje pozornost na vaše tělo.
  4. U meditace musí začátečník pochopit, že se jedná o aktivní proces. Umění zaměřit svou pozornost na jediný bod je tvrdá práce, která musí být cíleně a opakovaně procvičována!
  5. Může se u vás objevit plíživá frustrace z neúspěchu. Tento stav je běžný u všech začátečníků, kladete si otázky typu „Hele, co tady vlastně dělám?“ nebo „Proč nemůžu uklidnit svou zatracenou mysl?“. Když vás tento stav potká, zaměřte se opět na svůj dech, nenechte se frustrovat a neodcházejte.
  6. Experimentujte, mnozí z nás si myslí, že meditace rovná se jogín sedící se zkříženýma nohama pod stromem. Tato myšlenka je mylná, zkuste meditovat různým způsobem, seďte, nebo ležte, mějte otevřené, či zavřené oči...
  7. Vnímejte svoje tělo. Skvělým tréninkem pro začátečníky je všímat si svého těla. Když začnete meditovat, soustřeďte se na držení těla. Jakmile uklidníte svou mysl, věnujte veškerou pozornost na nohy a pak se pomalu posunujte cestou nahoru (včetně vnitřních orgánů). Pokud to dokážete, je to ukazatel, že jste na správné cestě.
  8. Vyberte si pro meditaci konkrétní místnost. Obklopte se věcmi, které vám pomohou cítit se v pohodě.
  9. Přečtěte si nějaké knížky o meditaci. Přednostně si vyberte instruktážní manuál a jednu knihu, která popisuje výhody meditace. Tím se zvýší vaše motivace k meditaci.
  10. Jde o běh na dlouhou trať. Meditace je celoživotní a každodenní praxe, ale je to to nejlepší, co můžete každý den pro sebe udělat!
  11. Poslechněte si instruktážní kazety a CD.
  12. Zkuste si během dne na okamžik uvědomit sám sebe.
  13. Ujistěte se, že nebudete rušeni, vypněte telefon, zvonek, eliminujte vše, co by vás rušilo, jinak nebudete schopni dosáhnout stavu hluboké relaxace.
  14. Používejte svíčku. Meditace se zavřenýma očima může být pro začátečníka náročná. K osvětlení používejte svíčku, ta slouží jako bod zaostření a umožňuje posílit vaši pozornost.
  15. Nemeditujte ve stresu.
  16. Společná meditace. Meditace s partnerem nebo milencem může mít mnoho úžasných výhod. Je však nutné, abyste se před meditací ujistili, že dohodnutá základní pravidla bude váš protějšek respektovat.
  17. Meditujte časně ráno, tento čas je ideální, vaše mysl není ještě naplněna obvyklým nepořádkem. Vytvořte si vlastní každodenní ranní rituál.

Meditace je tvrdá práce, která může být na začátku velmi obtížná, ale výsledek pak naprosto úžasný a přínosný nejen pro vaše zdraví, ale i pro vaši práci.


Zdravotní účinky meditace

Meditace má dvě důležité výhody: jednak zabraňuje stresu dostat se do organismu a jednak dokáže uvolnit nahromaděné napětí, které již v organismu je. Obě výhody působí současně – jedna dodává svěžest, druhá radost.

I člověk s méně dobrou fyzickou formou dokáže meditovat. Jelikož se meditace zabývá dýcháním, měly by být nosní cesty čisté a otevřené, aby dech mohl volně proudit. Doporučovanou metodou k uvolnění dýchacích cest je, že se trocha vody v dlani natáhne krátce do nosu a silně se vyfoukne. Dýchání je náš nejvěrnější přítel, který nás doprovází od narození až do smrti. Výhodou je, že dýchání je stále přítomné a k meditaci není třeba žádných předmětů, zvláštních prostor nebo speciálních příprav. Můžete meditovat kdykoliv a kdekoliv, třeba v metru nebo při čekání ve frontě.

Tradiční držení těla při meditaci se nazývá „lotos“. Jde o sed se zkříženýma nohama, pravé chodidlo leží na levém stehně a levé chodidlo na pravém stehně. Pro většinu obyvatel západního světa je tato metoda sedění obtížná a bolestná. Přijatelnější variantou je pak „pololotos“, kdy jen jedno chodidlo leží na opačném stehně, nebo jde o normální sed se zkříženýma nohama. Výhodou sezení v „lotosu“ je velká stabilita a přirozené rovné držení těla bez zbytečné námahy. Nejdůležitější je sedět během celé meditace klidně a s rovnými zády. Pokud někomu výše uvedené způsoby sezení nejsou přijatelné nebo mu způsobují bolest, může použít židli s rovným opěradlem.

Fyzikální výhody meditace: Snižuje vysoký krevní tlak i hladinu krevního laktátu, snižuje úzkost a jakékoliv napětí spojené s bolestí, například bolest hlavy, vředů, svalů a kloubů, léčí nespavost, zvyšuje produkci serotoninu, který zlepšuje náladu a chování, zlepšuje imunitní systém, zvyšuje hladinu energie na základě vnitřního zdroje energie.

Duševní výhody meditace: Snižuje se úzkost, zlepšuje se emocionální stabilita, zvyšuje se tvořivost a pocit štěstí, vyvíjí se intuice, získává se jasnost a klid, zaostřuje se mysl v důsledku relaxace, odbourává se hněv, napětí a frustrace, rozšiřuje se vědomí, což vede k pokroku a dokonalosti i k pocitu štěstí.

Další výhody meditace: Poskytuje emocionální stálost a harmonii – čistí a vyživuje vás zevnitř a zklidňuje vás, když máte pocit ohrožení a nestability. Meditace přináší harmonii ve stvoření – když budete meditovat, jste v prostoru rozlehlosti, klidu a radosti, a to je to, co přináší harmonii do vytvoření planety. Rozvíjí vaše vědomí – když se díky pravidelné meditaci vaše vědomí vyvíjí a rozšiřuje, nepokoje ve vašem životě se stávají zanedbatelnými. Vztek a zklamání se stávají prchavými pocity, které se objevují na okamžik a pak zmizí. Začnete žít „současným okamžikem“, oprostíte se od minulosti. Osobní transformace – meditace může přinést osobní transformaci.

Chcete-li zažít výhody meditace, je nutné pravidelné cvičení, postačí jen několik minut denně k tomu, aby se meditace stala trvalou součástí vašeho dne! Meditace je jako rostlinka – když se o ni budete starat s láskou, odvděčí se vám krásnými květy. Je třeba pěstovat alespoň jednoduché meditační techniky. Ponořte se hluboko do sebe a obohaťte svůj život.


Meditace – video

Tady je několik videí, na kterých jsou vidět meditační techniky.

Autor: © svevi
Foto:
© Tevaprapas Makklay

referenční odkaz

VINŠOVÁ, Světluše. Meditace [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2014-02-09. Dostupné online.



Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články



Sitemap | RSS