Vitamín D

Doplňky stravy a léky

Zveřejněno dne 9.4.2013


Vitamín D je klíčovým prvkem pro zpracování vápníku, chemický název „kalciferol“ naznačuje právě tuto úzkou spolupráci. Vitamín D je důležitý pro tvorbu kostí a zubů. Zvláštností vitamínu D je, že ho tělo nemůže produkovat pouhým ultrafialovým zářením na pokožku, musí být krví transportován do jater, kde dochází k jeho částečné přeměně, která je dokončena v ledvinách. U dětí a starších osob může nedostatek vitamínu D způsobit poruchu tvorby a stavu kostí. Vitamín D je rozpustný v tucích, u lidí s metabolickými chorobami je jeho nadbytek nebezpečný, protože může vést k selhání ledvin.

Charakteristika vitamínu D

Vitamín D je důležitý pro kosti, zuby, nervy a růst. Optimální denní příjem vitamínu D je 0,005 mg. Průměrná denní dávka vitamínu D je obsažena v:

  • 30 g lososa
  • 15 g sledě
  • 160 g žampionů
  • 500 ml smetany
  • 1,5 kg jogurtu

Vitamín D je rozpustný v tucích, naše tělo si jej dokáže vytvořit kontaktem slunečního záření s pokožkou. Od 12 měsíců do 65 let by měla být přijímána minimální denní dávka, která činí 0,01 mg. Nedostatek vitamínu D způsobuje měkké a křehké kosti, poškození zubů, osteoporózu, u dětí křivici (deformaci kostí). Zdrojem vitamínu D jsou ryby, houby, vejce, endogenní syntéza ze slunečních paprsků.


Příznaky nedostatku vitamínu D

Nedostatek slunečního světla inhibuje produkci vitamínu D na kůži, zejména v zimě. Vzhledem k tomu dochází k nedostatku vitamínu D a bránění vstřebávání vápníku, což vede postupně k měknutí a řídnutí kostí (bolestivost kostí, častá lámavost). U dětí to pak může vést k rachitidě, která způsobuje trvalé poškození kostry.

Zdroje vitamínu D

Vitamín D je jedním z vitamínu rozpustných v tucích, aby byl pro organismus přínosem, měl by být tedy připravován s olejem nebo jinými tuky. Přímým zdrojem vitamínu D jsou všechny druhy ryb s vysokým obsahem tuku, zejména losos. Možnou alternativou je použití vajec a některých hub. K dorovnání správného množství vitamínu D mohou být užívány potravinové doplňky s obsahem vitamínu D, nejlépe v kombinaci s vápníkem.

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© gran

odkaz na článek

. Vitamín D [online]. ČeskáOrdinace.cz, . .





sdílejte článek

Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk
přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
klíčová slova
charakteristika vitamínu d příznaky nedostatku vitamínu d zdroje vitamínu d