Informace od zdravotní sestry

HLAVNÍ STRÁNKA

  

PROSTATA

  

KREVNÍ TLAK

  

CUKROVKA

  

WARFARIN

  

Příčiny závratě

Závratě mají širokou škálu příčin. Například jde o vysoký krevní tlak, který může poškodit mozek, nebo jde naopak o příliš nízký krevní tlak, který má více příčin a zahrnuje například onemocnění srdce, poruchy krevní srážlivosti způsobující anémii a nežádoucí reakce na léky. Někdy nedokážou praktičtí lékaři najít konkrétní diagnózu postiženého jedince, ale příčiny závratí mohou být nebezpečné a neměly by být opomíjeny.

Co způsobuje závratě?

Závratě způsobené srdečním onemocněním

  • Srdeční infarkt, arytmie (nepravidelný srdeční rytmus), příliš rychlá tepová frekvence, příliš pomalá tepová frekvence.
  • Oslabení, věk, onemocnění srdečního svalu (kardiomyopatie), toxiny nebo léky, které mají vliv na rychlost a sílu kontrakcí srdce.

Závratě způsobené srdečními chorobami

  • Mrtvice, nádor, bolesti hlavy, migrény, hypoventilace.
  • Mdloby (synkopa) – nedostatečné zásobení mozku okysličenou krví, což způsobí ztrátu vědomí, obvykle po ztrátě krve z výstupů ze srdce.
  • Může dojít k úniku moči a nezvladatelným emocím.
  • Na změny stavu mysli má vliv demence, ale i léky, drogy a alkohol.

Závratě způsobené léky

Téměř všechny léky mají vedlejší účinky a možný vliv na závratě, zejména léky:

  • na krevní tlak, sedativa, antidepresiva, léky na bolest a některá antibiotika;
  • diuretika způsobují dehydrataci, změny krevních elektrolytů, efekty srdce nebo jiné nežádoucí účinky.

Závratě způsobené metabolickými poruchami

  • hypoxie (nízká hladina kyslíku);
  • nízká hladina krevního cukru (hypoglykémie) včetně reakce na inzulín;
  • dehydratace (z mnoha příčin).

Závratě a stárnutí

  • snížení kapacity při cvičení nebo jiných činnostech;
  • snížená schopnost krevního oběhu vyrovnat rychle tlak při vzpřímené pozici (ortostatické hypotenze);
  • kornatění tepen (arterioskleróza) způsobující snížený přísun krve do mozku, srdce a dalších orgánů;
  • celková slabost;
  • neuropatie – progresivní dysfunkce nervů způsobená mnoha nemocemi, zejména diabetem;
  • závratě u žen mohou být způsobené menopauzou.

Onemocnění způsobující závratě

  • Vnitřní krvácení nebo krvácení, které může být nepovšimnuté.
  • Anémie (nízký počet červených krvinek).
  • Dlouhodobý pobyt na lůžku způsobující slabost a ztrátu kompenzační schopnosti při vzpřímené poloze.
  • Infekce.
  • Endokrinní onemocnění způsobující omezení hormonu, který je produkován do orgánů, jako je štítná žláza, nadledvinky a hypofýza. Dojde k dehydrataci.
  • Alergie způsobuje dýchavičnost nebo nízký krevní tlak vyvolávající sinusitidu, která má za následek závratě.

Psychiatrické důvody závratí

  • Deprese, úzkost nebo panická porucha.
  • Hypoventilace způsobená příliš rychlým a hlubokým dýcháním při úzkosti. Může dojít ke křečím v rukou či nohou.
  • Somatizace, to znamená převod duševního onemocnění (úzkosti nebo deprese) do tělesných příznaků. Pacient si je vědom psychické poruchy, ale trvá na tom, že má pouze fyzické potíže.

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© Nevit Dilmen

odkaz na článek

. Příčiny závratě [online]. ČeskáOrdinace.cz, . .



přidejte sem svůj komentář

Něco Vám není jasné? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
K zeptání použijte tento formulář.


Nadpis
Jméno
E-mail
Komentář

Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
E-mail nebude nikde zobrazen.

Připojit fotku

přehled komentářů

Závrať

 Kateřina  28.11.2017 19:47

Dobrý den, Už 2 měsíce mám potíže: motání hlavy (ne že by se mnou něco točilo, ale spíš jako by mě něco unášelo, houpalo se se mnou, pocit opilosti), tupá bolest krční a hrudní páteře. Byla jsem na CT hlavy - nic, neurologii- nic, odběrech krve a testech na boreliozu- nic. Ležela jsem 14 dní na rehabilitaci, kde mi odblokovali krční páteř, cvičili se mnou, ale obtíže neustupují. Fyzioterapeutka mi říkala, ze mám nejenom zablokovanou páteř, ale i žebra, svaly zatuhlé, nejvíce v oblasti AO spojení. Po propuštění jsem byla odeslaná zpět na neurologii, kde mi objednali magnetickou rezonanci hlavy a krční páteře k vyloučení roztroušené sklerózy a jiných onemocnění. Ale výsledky se dozvím až 14.12.Mám hrozný strach, jestli to není něco jiného než páteř...Nyní jsem doma, potíže přetrvávají a některé se přidaly - když si jdu lehnout, tak mi škube ve svalech, lehce trhnu nohou, rukou, hlavou někdy. Dále se přidala bolest kříže, kostrče, kyčlí....Tyto dlouhé obtíže mi už negativně působí na psychiku, nic ne mi nechce, na nic nemám náladu, brečím někdy, nikam se mi nechce(protože se bojím, že se mi zamotá hlava). V zimě jsem teda měla drobnější autonehodu, při které jsem prudce trhla hlavou. U lékaře jsem nebyla, protože potíže jsem měla minimální. Mohla bych vás požádat o Váš názor? Už jsem vážně bezradná. Moc děkuji

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Motání hlavy po mrtvici

 Světlana Stříbrská  5.11.2017 23:06

Prodělala jsem dva infarkty během měsíce u toho druhého mozkovou příhodu ,byl zasažen zadní mozeček.Beru čtvery léky na vysoký tlak,lék na podporu srdce,injekčně inzulín.Byla jsem celkem měsíc v nemocnici,problém je v tom,že se mi motá hlava a to denně,ale lékař mi nevěří a mou informaci o potížích neguje,prý to není možné.Co mám dělat,nemohu být stále zavřená doma,je to velmi nepříjemné a také nebezpečné,motá se mi hlava jako bych byla neustále pod vlivem alkoholu.

Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět

Co spusobují zavrate

 petr zmrzlik  30.11.2016 14:34

pri rychlem pohybu pri zmene tela nap. rychle postavení rychle otocení se na par sekund zamota hlava

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Co způsobuje závrať

 Alena  26.10.2016 8:28

Dobrý den,
prosím o radu. Asi 2 měsíce trpím nočními závratěmi. Pokaždé když se otočím z boku na záda, nebo naopak, se budím se šílenými závratěmi.

Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět

Závrat a slabost

 Zdenka Daníšková  23.4.2016 18:24

Mám po mozkové mrtvici cca 2.měsíce.nebyla silná ,ale trpím zpomalenou reakcí a závrati lehkou.mimo jiné mám jakoby pocit těžké hlavy a dole v zátylku tlak.nevím ,zdali požádat o jiné konkrétní vyšetření at jsem v klidu.Mám léky propanorm na srdce a silnější aritmiíí a pradaxu na ředění krve

Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět


ODBORNÁ ZPŮSOBILOST

Článek byl zkontrolován zdravotní sestrou Mgr. Světluší Vinšovou.

Napsal Bc. Jakub Vinš

Tento nástroj neposkytuje zdravotní poradenství. Viz další informace.

Lidé také čtou

ČeskáOrdinace

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

SiteMAP

RSS

NABÍDKA OBCHODU