Informace od zdravotní sestry

HLAVNÍ STRÁNKA

  

PROSTATA

  

KREVNÍ TLAK

  

CUKROVKA

  

WARFARIN

  

Bolest paty psychosomatika

Napsala Mgr. Marie Svobodová

Poslední revize:

Může být bolest paty psychosomatická?
Lidé, kteří jsou ve stresu, mohou mít pocit, jako by jejich chůze nebo přirozený pohyb byly divné, a proto začnou chodit nesprávně, aby tento pocit zmírnili. Protože však nohy mají fungovat svým specifickým způsobem, často to vede k bolesti nohou.
Příznaky deprese, úzkosti a stresu jsou spojovány s plantární bolestí paty. K vyhodnocení časové souvislosti mezi těmito emočními stavy a plantární bolestí paty jsou ale nutné další větší prospektivní studie.
Nervozita, stres, strach, úzkost, opatrnost, nuda, neklid, štěstí, radost, ublížení, plachost, ostych, pokora, pocit trapnosti, nízké sebevědomí, podřízenost, deprese, letargie, hravost, smyslnost a hněv, to vše se může projevit bolestí chodidla a paty.

Psychosomatika

Psychosomatický efekt je jakýkoli výsledek týkající se vlivu mysli nebo vyšších funkcí mozku na činnost těla, zejména tělesné poruchy nebo nemoci.

Psychosomatická porucha je psychický stav, který vede k fyzickým symptomům, často bez jakéhokoli lékařského vysvětlení. Může postihnout téměř jakoukoli část těla. Lidé s touto poruchou mají tendenci často vyhledávat lékařskou pomoc a jsou frustrovaní bez diagnózy. Pomoci může behaviorální terapie a snížení stresu.

Jde o psychický stav zahrnující výskyt fyzických příznaků, které obvykle postrádají lékařské vysvětlení. Lidé s tímto onemocněním mohou mít nadměrné myšlenky, pocity nebo obavy z příznaků – což ovlivňuje jejich schopnost dobře fungovat.

Lidé s psychosomatickou poruchou obvykle neuvádějí zjevné příznaky psychiatrické úzkosti. Místo toho věří, že jejich problémy jsou způsobeny zdravotními problémy. Mají tendenci často navštěvovat ambulance lékařů, aby získali testy a léčbu, ale často nedostanou diagnózu, což může vést k prohloubení jejich frustrace a úzkosti.

Psychosomatická porucha se někdy nazývá porucha somatických příznaků, somatické příznaky nebo somatická bolest.

Porucha somatických symptomů je běžná, vyskytuje se asi u 5 % až 7 % běžné populace. Z nepochopených důvodů mají ženy somatické bolesti asi 10krát častěji než muži. Somatické příznaky může mít kdokoli v jakémkoli věku.

Některé aspekty mohou u lidí zvýšit pravděpodobnost somatických příznaků:

  • Chaotický životní styl.
  • Potíže s rozpoznáním a vyjádřením emocí.
  • Zanedbávání v dětství.
  • Sexuální zneužívání i v dětství.
  • Jiné psychické stavy, jako je deprese nebo poruchy osobnosti.
  • Zneužívání návykových látek (jako je alkoholismus nebo drogová závislost).
  • Nezaměstnanost.

Psychosomatická porucha může postihnout téměř jakoukoli část těla. Mezi běžné příklady patří:

  • Únava;
  • Nespavost;
  • Bolesti, jako je bolest svalů, zad nebo nohou;
  • Vysoký krevní tlak (hypertenze);
  • Potíže s dýcháním (dušnost nebo dušnost);
  • Poruchy trávení (žaludeční nevolnost);
  • Bolesti hlavy a migrény;
  • Erektilní dysfunkce (impotence);
  • Kožní vyrážka (dermatitida);
  • Žaludeční vředy (peptické vředové onemocnění).

výběr z naší tvorby

Stres

Stres je popisován jako negativní emoční stav způsobený nepříjemným zážitkem. Všichni cítíme stres v důsledku určitých událostí v našem životě. Stres může být krátkodobý nebo dlouhodobý. V každém případě je důležité přesně určit příčinu úzkosti.

Stres ovlivňuje nejen psychickou kondici, ale také fyzické zdraví. Může mít za následek vysoký krevní tlak, cukrovku, obezitu, nespavost, zatnuté nebo zúžené svaly a sníženou flexibilitu a také bolesti v nohou.

Stresové hormony

Když jste ve stresu, způsobuje to, že krev cirkuluje pryč od vašich nohou. Stres produkuje hormony, jako je adrenalin a kortizol, které mění funkci vašeho oběhového a dýchacího systému, svalů a imunologické funkce.

Pocit ztuhlosti a mravenčení v nohou

To způsobuje ztuhlost a/nebo mravenčení nohou. Nedostatek flexibility v dolních končetinách způsobuje napjaté svaly a slabou flexibilitu, což může přispět k rozvoji problémů, jako je plantární fasciitida a Achillova tendonitida. Neléčený stres může zhoršit příznaky kteréhokoli z těchto již existujících stavů a ​​může také prodloužit proces hojení.

Bolest nohou a psychosomatika

Pokud máte problémy s udržením automatických schopností kvůli nepohodlí nohou, může to být způsobeno tím, že váš stres způsobuje, že se soustředíte na ruční ovládání svých pohybů. Ručně řízené pohyby jsou při stresu běžné. Nejčastějším příkladem je dýchání. Ti, kteří jsou v tísni, mají tendenci dýchat spíše mechanicky než organicky, což může zvýšit jejich úzkost. Totéž platí pro i nohy. Lidé, kteří jsou ve stresu, mohou mít pocit, jako by jejich chůze nebo přirozený pohyb byly podivné, a proto začnou chodit nesprávně, aby tento pocit zmírnili. Protože však nohy mají fungovat specifickým způsobem, často to vede k bolesti nohou.

Studené nohy

Studené nohy nejsou jen výrazem pochybností. Je to běžně prožívaný příznak stresu. Špatný krevní oběh ve vašich chodidlech a kotnících může vyvolat účinky reakce „bojuj nebo uteč“, také známé jako akutní stresová reakce. Další roli při vzniku studených nohou hraje zvýšená sekrece potu. Produkce potu je biologicky připravena k udržení vašeho těla v chladu a nohy mají více než 250 000 potních žláz, které vyžadují více hydratace než jiné části vašeho těla.

výběr z naší tvorby

Jak stres ovlivňuje nohy

Suchá kůže a související stavy

Fungování a řízení střevních bakterií a kortizolu ve vašem těle může být ovlivněno stresem. To může vést k dehydrataci. Nohy, jak již bylo řečeno, mají velké množství potních žláz, které vyžadují více vody než obvykle, zejména ve stresových situacích. Dehydratace může způsobit, že pokožka vašich nohou bude podrážděná, citlivá, suchá a popraskaná. Pokud se neléčí, může vést k nepříjemným hlubokým trhlinám v kůži známým jako fisury. Mohou se vyvinout i další kožní problémy, jako je ekzém nebo lupénka.

Léčba

Zde uvádíme jak si pomoci při hledání úlevy od stresu při bolestech nohou a tipy, jak o nohy pečovat. Níže jsou uvedeny dvě nejběžnější a nejúčinnější metody, jak zvládat stres a předcházet mu.

Cvičení

Jednou z nejdůležitějších činností, kterou byste měli zařadit do svého rutinního programu, je fyzické cvičení. Snižuje šance na velké fyzické a duševní zdravotní problémy. Cvičení stimuluje uvolňování endorfinů v mozku. Endorfiny jsou fyzickou vrozenou reakcí na snížení stresu a bolesti. Mezi další výhody patří silnější imunitní systém, nižší stresové hormony včetně kortizolu, lepší kvalita spánku a lepší metabolismus.

Dýchací techniky

Když zažíváte stres, který je příliš obtížné zvládnout, můžete začít hyperventilovat. Toto je běžný příznak u lidí, kteří trpí úzkostnými poruchami nebo jsou pravidelně ve stresu. Naučit se, jak ovládat své dýchání, může pomoci při zvládání a snižování stresu. Zde je několik dechových technik, které můžete vyzkoušet, až budete příště cítit úzkost.

Technika břišního dýchání

Lehněte si a položte jednu ruku těsně nad pupek a druhou těsně pod hrudní koš. Druhou ruku položte na hrudník uprostřed.

Nadechněte se nosem a cíleně se zhluboka nadechněte a nechte vzduch přirozeně tlačit vaši ruku na břiše. Nedovolte žádný pohyb hrudníku.

Vydechněte se stisknutými rty a zaměřte se na svou ruku, která tlačí dovnitř. Chcete-li vypustit vzduch, jemně zatlačte ruku k sobě.

Opakujte třikrát až desetkrát.

Technika dýchání 4-7-8 

Najděte si klidné relaxační místo k sezení nebo ležení. Položte jednu ruku na břicho a druhou na střed hrudníku.

V duchu počítejte do čtyř normálním tempem, abyste se zhluboka a rozvážně nadechli pomocí síly ze žaludku.

V duchu počítejte od 1 do 7 a zadržte dech.

Ve chvíli, kdy napočítáte do osmi, úplně vydechněte, abyste vytlačili všechen vzduch z plic.

odkaz na článek

. Bolest paty psychosomatika [online]. ČeskáOrdinace.cz, . .



přidejte sem svůj komentář

Něco Vám není jasné? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
K zeptání použijte tento formulář.


Nadpis / Dotaz
Jméno
E-mail
Sdělení

Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
E-mail nebude nikde zobrazen.

Připojit fotku

přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.


Zajímavé články

ČeskáOrdinace

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

SiteMAP

RSS