Vitamín E


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Doplňky stravy a léky

Zveřejněno dne 9.4.2013


Vitamín E je znám především jako antioxidant. Stejně jako vitamín A a C chrání buňky těla před agresivními kyslíkovými sloučeninami nebo toxiny v životním prostředí. Vitamín E pomáhá zpomalit předčasné stárnutí, brání před poškozením buněk, které může případně způsobit nemoc, nebo dokonce rakovinu. Ochranné účinky vitamínu E způsobují tokoferoly, které se využívají i v kosmetice. Rovněž hrají důležitou roli v metabolismu bílkovin a tuků. Funkci kardiovaskulárního systému ovlivňuje vitamín E dvěma způsoby: zaprvé snižuje „špatný“ cholesterol, zadruhé zabraňuje shlukování červených krvinek, čímž zlepšuje průtok krve. Vzhledem k tomu, že má vitamín E protizánětlivý účinek, může pomoci se zmírněním revmatické bolesti.

Charakteristika vitamínu E

Vitamín E je důležitý pro ochranu kůže, ochranu buněk, obranu proti volným radikálům, cévní zdraví, kardiovaskulární systém, imunitní systém a zmírnění revmatismu. Optimální denní příjem u žen činí 12 mg a u mužů 14 mg. Průměrná denní dávka vitamínu E je obsažena v:

  • 20 g slunečnicového oleje
  • 7 g oleje z pšeničných klíčků
  • 190 g černého kořene
  • 42 g mandlí

Vitamín E patří do skupiny vitamínů rozpustných v tucích. Nedostatek vitamínu E vede ke kožním problémům a poškození kůže, oslabení imunitního systému, špatnému krevnímu oběhu a srdečním problémům. Zdrojem vitamínu E jsou pšeničné klíčky, rostlinný olej, margarín, ořechy, sója, kapusta a chřest.


Příznaky nedostatku vitamínu E

Vitamín E se ukládá v tukových buňkách, takže obvykle nemůže dojít k delšímu nedostatku. Možnou příčinou bývá porucha vstřebávání tuků nebo chronické onemocnění jater, které se vyskytuje například při genetických a metabolických poruchách. Prvními příznaky nedostatku jsou kožní problémy, slabost a degradace svalů, vyšší náchylnost k infekci. Navíc je eliminován blahodárný vliv vitamínu E na kardiovaskulární systém, revmatismus a ochranu proti rakovinotvorným faktorům. Doplnit každodenní stravu o vitamín E lze snadno pomocí potravinových doplňků.

Zdroje vitamínu E

Vitamín E je tvořen přirozeně výhradně rostlinami, odtud přechází do potravinového řetězce. Nejbohatším zdrojem vitamínu E jsou obilné klíčky, také rostlinné oleje mají vysoký obsah tohoto vitamínu, mezi další zdroje patří například ořechy, fazole, chřest a kapusta. Maso obsahuje velmi málo vitamínu E. Vitamín je v těle využitelný pouze s určitým množstvím tuku.

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© jules

odkaz na článek

. Vitamín E [online]. ČeskáOrdinace.cz, . .




Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk
přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů

Vitamín E

(Jana 16.4.2015 14:37)

Dobrý den
Lékař mi doporučil užití vitamínu E 400. Je možná změna tělesné váhy po užívání.Děkuji Jana


Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Odpovědět




články k tématu fazole
klíčová slova
charakteristika vitamínu e příznaky nedostatku vitamínu e zdroje vitamínu e