Zdravé použití lněného oleje

Zdravá výživa

Zveřejněno dne 2.3.2016

Lněný olej je nejvýznamnějším zdrojem mastných kyselin. Lněný olej konzumujeme zejména z důvodu doplnění mastných kyselin ze skupiny omega-3 do organismu. Většina výrobců informaci o množství těchto látek v oleji neposkytuje s ohledem na výrobní tajemství, jedná se pouze o orientační hodnoty, které jsou zveřejňovány. V olejích, které se prodávají na našem trhu, se množství omega-3 mastných kyselin pohybuje od 2 % do 60 %.



Jak se vyrábí lněný olej

Lněný olej se vyrábí třemi způsoby:

Lisování za tepla

Lněné semínko se nejprve rozhněte na válcích, potom se zkrápí vodou a dále se vaří ve speciální nádrži. Směs se musí míchat, aby se nepřipálila, až do odpaření vody (teplota nejméně 100 °C). Voda se odpařuje a současně z rozhnětených semen vytéká olej. Směs se pak umístí do plátěných pytlů a dále se lisuje, obvykle ručně. S podobnou technologií lisování lněného oleje se můžeme setkat dodnes na mnoha místech jihovýchodního Polska a na pobřeží Baltu. Takto vyrobený olej stojí asi 85 Kč za litr. Nicméně lisování touto metodou nikdy nepřinese očekávaný obsah omega-3 mastných kyselin. Vyššího obsahu mastných kyselin ve lněném oleji dosáhneme pouze při lisování za studena (viz další bod).

Lisování za studena

Semínko v pokojové teplotě (20–25 °C) se hněte v lisu tak, aby provozní teplota zařízení byla co nejnižší, přičemž by se měla pohybovat v rozmezí teploty lidského těla (36–40 °C). Někteří výrobci lisů uvádějí dokonce teplotu do 50 °C. Pouze takto lisovaný lněný olej, samozřejmě za předpokladu, že semena pocházejí z vhodné odrůdy lnu, který byl pěstovaný odpovídajícím způsobem, nám zaručuje, že bude dosaženo kvalitních biochemických parametrů.

Extrahování

Tato metoda se používá ve velkých továrnách. Olej ze semen se získává za použití organických rozpouštědel, například hexanu. Rozpouštědlo vypláchne tuk ze semen a následně se odpaří.

Při výrobě oleje za studena zůstává v odpadu po lisování, v takzvaných výliscích, ještě okolo 18–20 % tuku. V případě použití metody extrakce zůstane pouze 1–3 %. Druhá metoda je daleko výhodnější z hlediska ekonomických nákladů, kdy je získáno maximální množství tuku. Z hlediska kvality parametrů vylisovaného oleje je však tato metoda absolutně nevhodná, protože vysoká teplota a použitá rozpouštědla negativně ovlivní obsah mastných kyselin ve vylisovaném oleji.


Účinky lněného oleje

Lněný olej je prospěšný zdraví pouze tehdy, pokud je šetrně vyroben a správně skladován. Musíme zabránit jeho kontaktu se vzduchem, světlem a vysokou teplotou. Mastné kyseliny ze skupiny omega-3 obsažené ve lněném oleji mají zásadní význam pro zdraví člověka. Představují základní stavební prvek buněčné membrány. Díky nim je buněčná stěna pružnější a lépe tak zajišťuje správnou funkci buňky. Zlepšuje se transport živin a komunikace uvnitř buňky. U dětí je nedostatek těchto kyselin spojen s poruchami koncentrace, pohybové činnosti, a dokonce i s dyslexií a různými poruchami chování. Nedostatek omega-3 mastných kyselin často způsobuje onemocnění kůže, zvláště pak suchou, loupající se nebo svědící kůží. Omega-3 příznivě působí nejen na kůži, ale rovněž na vlasy a nehty. Ve lněném oleji se nacházejí rovněž ligniny (fytohormony), které eliminují nadměrné množství volných radikálů a pomáhají v léčbě alergických i autoimunitních onemocnění (systémový lupus erythematodes, lupénka, roztroušená skleróza). Také obsažená kyselina alfa-linolenová zvyšuje citlivost buněčné membrány na působení inzulínu. To snižuje kolísání hladiny cukru v krvi, zejména pak u cukrovky II. typu.

Působení lněného oleje:

  • zmenšuje riziko vzniku Alzheimerovy nemoci;
  • redukuje množství zánětů v lidském těle a významně brzdí rozvoj nádorů;
  • působí proti množení rakovinových tkání a jejich průniku do organismu;
  • posiluje imunitní systém a preventivně působí proti infekcím;
  • zmenšuje symptomy revmatického zánětu kloubů a různých forem astmatu;
  • zmírňuje depresi, zlepšuje náladu a celkovou osobní pohodu;
  • odstraňují přebytečný cholesterol z organismu;
  • působí proti shlukování krevních destiček, významně usnadňuje oběh krve;
  • snižuje riziko vzniku vysokého tlaku, aterosklerózy i dalších nemocí srdce;
  • působí jako ochrana pro všechny části trávicí soustavy;
  • pomáhá v léčbě žaludečních vředů, tlustého střeva a taktéž u nemocí spojených s pohyby střev a se zácpou.

Lněný olej v těhotenství

Omega-3 mastné kyseliny mají vliv na rozvoj mozku u plodu i u nemluvňat po jejich narození. Je tedy vhodné, aby těhotné a kojící ženy konzumovaly tyto mastné kyseliny v odpovídajícím množství.

Cena a prodej lněného oleje.

Výsledky testů lněného oleje můžete vidět zde.

Recepty s lněným olejem

Lněný olej s tvarohem

Ingredience: 2–5 polévkových lžic lněného oleje, tučný tvaroh (alespoň 10%), olej s tvarohem v poměru 1 : 1 nebo 1 : 2 až 1 : 3

Postup: Nejprve důkladně promixujte obě složky, až vytvoří hladkou, krémovou konsistenci, olej se nesmí oddělovat. Do umixované směsi lněného oleje a tvarohu přidejte cibulku, trochu drceného česneku, koření (zázvor, kurkuma, italské bylinky a podobně), sůl, trochu zeleniny (mrkev, zelená cibulka). Vše dobře promixujeme. Vzniklá pomazánka se hodí téměř k čemukoli, velmi dobrá je například kombinace s vařenými bramborami a kyselým zelím. Do hotové pomazánky přidáme cca 1 lžíci mletých lněných semínek.

Sladký tvaroh s lněným olejem

Ingredience: 2–5 polévkových lžic lněného oleje, tučný tvaroh (alespoň 10%), olej s tvarohem v poměru 1 : 1 nebo 1 : 2 až 1 : 3, ovoce (maliny, borůvky, banán a podobně), čerstvě vylisovaná ovocná šťáva nebo 1 polévková lžíce medu; možno přidat trochu šampaňského, cca 1 dl (je to dobrý nosič pro mastné kyseliny

Postup: Nejprve důkladně promixujte obě složky, až vytvoří hladkou, krémovou konsistenci, olej se nesmí oddělovat. Do umixované směsi lněného oleje a tvarohu přidejte čerstvé ovoce a dle chuti přidejte buď čerstvou šťávu, nebo med. Na závěr do pokrmu přisypte cca 1 lžíci mletých lněných semínek.

Placky s lněným olejem

Ingredience: 800 g moučnatých brambor, 1 cibule, 100 g tvrdého sýru (ementálu), 2 vejce, 10 lžic lněného oleje, 4–5 lžic mouky, 2 lžíce sekané petrželky, sůl, pepř, jablečný kompot, brusinky, rajčata, okurkový nebo zelný salát

Postup: Brambory ve slupce uvaříme doměkka. Scedíme, oloupeme a ještě horké prolisujeme. Cibuli oloupeme a najemno posekáme. Sýr nakrájíme na kostičky. Prolisované brambory uhněteme s cibulí, vejci, 6 lžícemi lněného oleje, moukou, petrželkou, solí a pepřem. Do bramborového těsta vmícháme kostky sýru. Troubu předehřejeme na 220 °C. Z bramborového těsta vytvoříme placky o průměru 6 až 8 cm. Vložíme na vymaštěný pečicí plech a cca 20 minut pečeme dozlatova. Pokapeme směsí ze zbylého lněného oleje, soli a pepře a podáváme se sladkými nebo pikantními přílohami.

Zeleninový salát s lněným olejem

Ingredience: 1/2 hlávky ledového salátu, 2 mrkve, 2 červené papriky, 1 hrst vypeckovaných oliv, 1/2 lžičky oregana, 2 stroužky česneku, 1 lžíce vody, 1 lžíce octa, 2 lžíce lněného oleje, sůl, 1 lžíce citrónové šťávy

Postup: Mrkve oloupeme, rozkrojím podélně a nakrájíme na plátky. Papriky zbavíme semen a nakrájíme na kousky. Přidáme nakrájený salát, olivy, rozetřený česnek, oregano a zalijeme vodou, olejem, citrónovou šťávou a octem. Vše důkladně promícháme a dochutíme solí.

Vaječná pomazánka s lněným olejem

Ingredience: 250 gramů plnotučného tvarohu, 30 gramů lněných semínek, 2 kusy vajíček uvařených natvrdo, 2 polévkové lžíce lněného oleje, špetka soli, špetka kajenského pepře

Postup: Dejte vajíčka do hrnce a vařte je 10 minut. Do mixovací nádoby dejte lněná semínka a rozsekejte je. Přidejte tvaroh, sůl, kajenský pepř a lněný olej a šlehejte 3 minuty. Přidejte nakrájená vajíčka.

Brambory s lněným olejem a tvarohem

Ingredience: 1 kg malých brambor, 1 lžička kmínu, 500 g tvarohu, 2–3 lžíce mléka, 1 lžíce lněného oleje, 2 cibule, 1 svazek pažitky, 200 g másla

Postup: Brambory důkladně omyjeme a vložíme do hrnce s vodou, přidáme 1 lžičku soli a kmínu. Vaříme asi 25 minut. Slijeme, prudce zchladíme a oloupeme. Mezitím utřeme v misce do krému tvaroh s mlékem. Osolíme a opepříme. Ochucený tvaroh dáme doprostřed každého talíře, utvoříme důlek a do něj nalijeme lněný olej. Oloupeme cibuli a drobně ji posekáme. Omytou a osušenou pažitku nakrájíme nadrobno. Cibulí a pažitkou posypeme tvaroh. Máslo nakrájíme na ozdobné plátky a spolu s celými bramborami přidáme k tvarohu. Tento pokrm můžeme zapíjet kyselým mlékem.

Kuskus se zeleninou a lněným olejem

Ingredience: 250 g kuskusu, 100 g kukuřice, 100 g hrášku, 70 g uzeného tempehu, 20 g eidamu, 1 menší okurka, 1 cibule, 2 rajčata, 2 lžíce lněného oleje, trochu másla, bylinky podle chuti – petrželka, estragon, libeček, 1/2 lžičky himálajské soli

Postup: Na másle zesklovatíme cibulku, přidáme na malinkaté kostičky pokrájený tempeh a společně ještě restujeme. Dále přidáme hrášek, kukuřici, podle chuti osolíme a prohřejeme. Mezitím si pokrájíme rajčata a okurky na velmi malé kousky, které promícháme s bylinkami a lněným olejem. Jestliže je kukuřice s hráškem dostatečně tepelně upravená, přisypeme kuskus a zalijeme horkou vodou. Jako poslední vmícháme okurky s rajčaty a necháme asi 10 minut odstát pod pokličkou. Podáváme sypané sýrem.

Autor: © svevi
Foto:
© flaxsee

referenční odkaz

VINŠOVÁ, Světluše. Zdravé použití lněného oleje [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2016-03-02. Dostupné online.




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 101 lidí.


Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
zaměření článku



Sitemap | RSS