Zažívací obtíže: pálení žáhy, pocity plnosti a zácpa

Zdravá výživa

Zveřejněno dne 12.1.2012

Zažívací obtíže zahrnují celou řadu různých příznaků, které se obecně popisují jako problémy s trávením. Trpíte-li pocity plnosti, pálením žáhy, zácpou či častými průjmy, měli byste svůj problém začít řešit včas. Jednou z možností je navštívit odborníka, který vám doporučí vhodnou léčbu. Dáte-li přednost domácím radám, uděláte navíc svému zdraví dobře. Často pomůže prevence, která zahrnuje změnu jídelníčku a stravovacích návyků.



Trávicí soustava zahrnuje celé spektrum orgánů v našem těle, od dutiny ústní, přes žaludek, slinivku, jícen až po konečník. Přijímání potravy navíc patří mezi nejzákladnější potřeby a trávicí soustava určuje, jak se budeme cítit. Sníme-li něco těžkého, náš organizmus nám to dá patřičně najevo. Rovněž je nutné brát v potaz i skutečnost, že s věkem se trávení zpomaluje a již zdaleka nemůžeme sníst tolik, jako v době našeho mládí. Důležitým parametrem je i složení stravy. Věděli jste, že živočišnou potravu náš organizmu tráví i dva dny?

Pálení žáhy

Jedním z nejčastějších problémů zhruba u 40 % populace bývá pálení žáhy, které se projevuje pálivou bolestí v horní části hrudníku, jenž se obvykle dostavuje po jídle anebo příjmu tekutin. Pálení žáhy (odborně pyróza) je velmi nepříjemný pocit, při kterém se žaludeční kyseliny (obsahující kyselinu chlorovodíkovou) dostávají ze žaludku zpět do jícnu a zde dráždí sliznici. Někdy se může agresivita žaludečních šťáv umocnit některými složkami potravy, např. kofeinem, sladkým či pálivým jídlem. Na vzniku pálení žáhy se podílí i porucha funkce dolního jícnového svalu (svěrače), který má za úkol zabraňovat zpětnému vniknutí obsahu žaludku do jícnu. Hlavní příčinu je potřeba hledat v jídelníčku, nadměrném stresu a vytížení, nezdravém stravování a špatných návycích. Mnoho lidí soustřeďuje hlavní jídlo do druhé půlky dne a nestrávená potrava je pak budí ze spaní. Problém se často zhoršuje při ulehnutí do vodorovné polohy, dále např. v období těhotenství v důsledku hormonálních změn, psychické zátěže atd.

Léčba závisí na samotných obtížích, avšak základem jsou dietní a režimová opatření. Mezi ty základní patří omezení konzumace černé kávy, kakaa, čokolády, čerstvého kynutého pečiva, ovocných džusů, kouření cigaret a konzumace alkoholu. Kromě toho se doporučuje upravit váhu, omezit pohyb v předklonu či spát s více podloženou hlavou. V závažných případech jsou podávány léky, kterou jsou volně dostupné v lékárnách anebo léky vázané na předpis. Ty nejčastěji neutralizují žaludeční šťávy.

ACTIValoe - gel z aloe veraZ domácích receptů je výborným a účinným prostředkem gel z Aloe Vera. Účinné látky v Aloe Vera pomáhají při pálení žáhy, nechutenství a při chorobách jater. Její pozitivní vliv je především na úpravu pH v trávicím traktu (glykosid albenin funguje jako ochrana před překyselením žaludku). Aloe Vera je tak vynikajícím pomocníkem při střevních a zažívacích obtížích, působí přímo na epiteliální výstelku střev a hladké svalstvo a tím zkracuje dobu pasáže tráveniny ve střevě. Organizmus tak efektivněji a rychleji vylučuje stolici, která je zdrojem toxické zátěže při pomalém průchodu (zácpě). U Aloe Vera byly rovněž popsány antibakteriální, protivirové a protizánětlivé účinky (díky obsahu polysacharidů), při detoxikaci se tak přímo podílí na eliminaci nežádoucích bakterií a plísní.

Barny´s ACTIValoe® je koncentrovaný extrakt z Aloe Vera, který nabízí nepochybně tu nejlepší variantu na českém trhu. Při potížích je možné ho užívat preventivně i celý rok. Několik vybraných tipů pro snížení rizika pálení žáhy:

  • Jezte v klidu, pomalu a bez stresu
  • Jezte častěji menší porce jídla, nejlépe 5 – 7 x denně
  • Vyhněte se tučným a silně kořeněným jídlům
  • Omezte konzumaci kávy a alkoholu
  • Nejezte před spaním alespoň 4 hodiny
  • Omezte konzumaci perlivých nápojů za čistou nesycenou vodu anebo bylinkové čaje
  • Před jídlem vypijte skleničku vody s Aloe Vera gelem

Pocity plnosti a plynatost

Pocit plnosti v břiše a plynatost jsou dalším častým problémem, u kterých hraje důležitou roli složení stravy, podíl vlákniny, živočišných a rostlinných bílkovin a také sacharidů, které v naší stravě převládají. Kromě toho může dojít k narušení střevní mikroflóry vlivem léků, infekcí či nemocí. U některých jedinců také mluvíme o „líném střevě“, což je vlastně snížená hybnost střeva.

V první řadě bychom měli sáhnout po změně stravovacích návyků a složení jídelníčku, omezit cukry, tuky, luštěniny, ovoce a vybrané druhy zeleniny (např. brokolice, květák, kedlubna, zelí). Nevhodné jsou rovněž sycené nápoje CO2, kouření a žvýkání žvýkaček. Naopak je vhodné zvýšit příjem vlákniny a tekutin. Výborný pro trávící obtíže je mátový, fenyklový či heřmánkový čaj. Rovněž šťáva z biologicky aktivní Aloe Vera má příznivý vliv na celý trávicí systém, upravuje pH ve střevě a zabraňuje množení nežádoucích bakterií. Její dlouhodobé užívání reguluje plynatost, je účinným prostředkem proti zácpě a pocitům plnosti. Podobně prospěšná mohou být i probiotika, která najdeme v lékárnách jako doplněk stravy.

Tvorba plynů v organizmu je zcela přirozená a často se jedná pouze o subjektivní pocit nepohodlí. Avšak v případě, že se jedná o dlouhodobé potíže a navíc provázené hubnutím, celkovou slabostí, únavou, nechutenstvím, častou zácpou či průjmy, je na místě vyhledat odbornou pomoc. Z léků se používají tzv. deflatulentia (usnadňují odchod plynů) a prokinetika (upravují hybnost střeva).

Více informací na www.activaloe.cz

referenční odkaz

FÁBRYOVÁ, Jana. Zažívací obtíže: pálení žáhy, pocity plnosti a zácpa [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2012-01-12. Dostupné online.

Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články



Sitemap | RSS