Vliv slunečnicových semínek na člověka

Zdravá výživa

Zveřejněno dne 1.4.2016

Slunečnicová semínka obsahují důležité látky, díky nimž se zlepšuje činnost téměř každého orgánu v našem těle. Jsou to sice jen malá semínka, ale navzdory své velikosti mají vysokou nutriční hodnotu, a proto by neměla chybět jako pravidelná plnohodnotná strava v běžném jídelníčku. Slunečnicová semínka jsou neutrální potravina, kterou tak můžete přidat do slaných i sladkých jídel.



Slunečnicová semínka a jejich vliv na člověka

Esenciální mastné kyseliny v slunečnicových semínkách (především kyselina linolová) snižují hladinu cholesterolu v krvi, čímž brání rozvoji arteriosklerózy (stejného účinku se dosáhne i používáním slunečnicového oleje). Vitamín E, kterého slunečnicová semínka obsahují velké množství, je silný antioxidant, jenž zabraňuje degeneraci cév a upravuje přilnavost krevních destiček, což snižuje riziko tvorby krevních sraženin a rozvoje infarktu myokardu. Kyselina linolová a vitamín E dále zlepšují elastičnost kůže, protože chrání její buňky před stárnutím. Konzumace slunečnicových semínek se doporučuje při ekzémech, popraskané a suché pokožce a při zánětech kůže všeobecně. Semínka rovněž posilují nehty a vlasy a zabraňují jejich šedivění. Slunečnicová semínka obsahují stejné množství vitamínu B1 jako pšeničné klíčky. Lidé, které trápí stres, deprese, nespavost nebo nervozita, najdou v těchto zdánlivě obyčejných semínkách velkého pomocníka. Taktéž diabetici dobře snášejí slunečnicová semínka, proto je mohou bez obav zařadit do svého jídelníčku. Nejlepší je jíst slunečnicová semínka syrová, ale dobře usušená.


Nežádoucí účinky

Obecně lze konstatovat, že slunečnicová semínka nejsou považována za nezdravou, nebo dokonce škodlivou potravinu. Níže však uvádíme některé z možných zdravotních rizik slunečnicových semen.

Kalorie a přibývání na váze: Slunečnicová semínka mají vysoký obsah kalorií a vysoký obsah tuku. 28 gramů suchých pražených slunečnicových semen obsahuje 165 kalorií. Jedna polovina šálku (64 gramů) obsahuje 372 kalorií. Slunečnicová semena sama o sobě nejsou hlavním pokrmem, ale jíst je ve velkém množství může přispět k nárůstu tělesné hmotnosti.

Sůl: Jedna polovina šálku solených slunečnicových semen může obsahovat asi jeden gram soli, takže osoby s dietou s nízkým obsahem sodíku se jim musí vyhnout.

Bolestivé defekty v ústech: Celá slunečnicová semínka mohou způsobit vředy dásní a poškození zubní skloviny.

Epiglotitida: Slupka semen by se teoreticky mohla držet v krku a způsobit zánět epiglottis, což je záhyb, která pokrývá hlasivky.

Vdechnutí během hry: Může k němu dojít u malých dětí nebo dospělých a může vyvolat až srdeční zástavu.

Bolest žaludku, žaludeční nevolnost, syndrom dráždivého tračníku (IBS): Semena jsou bohatá na rozpustnou vlákninu, což může způsobit nadměrné nadýmání, bolesti břicha. Obal semen má vysoký obsah nerozpustné vlákniny, která může vyvolat průjem u jedinců se syndromem dráždivého tračníku (D-IBS).

Zácpa: Jíst velké množství slunečnicových semen s granáty najednou může způsobit závažnou zácpou a městnání nestrávené potravy v konečníku. Ta musí být následně odstraněna v celkové anestezii za použití proctoscopu.

Alergie: Prach ze slunečnicových semen může vést k alergické nebo anafylaktické reakci, popřípadě k astmatickému záchvatu. Vysoký obsah tuku může u přecitlivělých jedinců způsobit ekzém a alergii. Při zpracování semen může dojít k znečištění sójovými alergeny. Také může dojít ke zkřížené reakci při současném požívání slunečnicových semen, pistácií, arašídů, vlašských ořechů, hořčičného semínka, některých druhů ovoce.

Migréna: V ojedinělých případech mohou být slunečnicová semena spouštěčem migrény, předpokládanou látkou je tyramin, který semena obsahují.

Předávkování manganem: Slunečnicová semena mají vysoký obsah manganu, a proto by se jedinci s genetickou chorobou zvanou dystonie či Parkinsonismus, Hypermanganesemia, Polycythemia a chronické jaterní nemoci měly vyvarovat konzumaci slunečnicových semen.

Oxalátové ledvinové kameny: U jedinců s oxalátovými ledvinovými kameny lékaři doporučují stravu s obsahem méně než 50 miligramů oxalátů denně. Jedna polovina šálku slunečnicových semen může obsahovat až 20 mg šťavelanů.

Závislost: U některých jedinců byla zaznamenána závislost na slunečnicových semínkách.

Hliník: Někteří čínští výrobci přidávají hliník a mastek ke slunečnicovým semenům pro zlepšení chuti, což může vést k toxicitě hliníkem.

Těžké kovy: Slunečnicová semena mohou akumulovat kadmium, olovo, nikl, zinek a další těžké kovy, avšak ne ve větších množstvích než u některých jiných rostlin, jako je ječmen nebo špenát.

Vitamín B6: Jeden šálek loupaných slunečnicových semen obsahuje asi 1 mg vitamínu B6. Tolerovatelné množství vitamínu B6 pro dospělé je 100 mg za den a pro děti od 4 do 13 let 40–60 mg za den.


Niacin a Warfarin

Niacin

Niacin neboli vitamín B3 je jeden z B-komplex vitamínů. Všechny B vitamíny pomáhají měnit sacharidy na glukózu k výrobě energie. Niacin také pomáhá při tvorbě různých hormonů a je účinný pro zlepšení krevního oběhu a snížení hladiny cholesterolu v krvi. Pokud budete užívat léky na ředění krve, včetně Warfarinu, poraďte se se svým lékařem, než začnete niacin užívat.

Niacin je přítomen v různých potravinách, včetně arašídů, červené řepy, tuňáka, slunečnicových semen, hovězích jater a pivovarských kvasnic, jakož i v obilovinách a chlebu. Niacin obsahují i potravinové doplňky. Většina lidí dostatečné množství vitamínu B3 získává z potravinových zdrojů, a tak nemá potřebu jeho doplnění. Jako lék je niacin používán ve vysokých dávkách pro léčení vysoké hladiny cholesterolu. Niacin s sebou však nese další rizika, která zahrnují žaludeční vředy a poškození jater. Máte-li tedy v anamnéze buď vředy, nebo problémy s játry, měli byste se vyvarovat užívání niacinu.

Warfarin

Warfarin patří k významným a velmi využívaným lékům. Jeho užívání však musí být opatrné a zodpovědné, jinak může dojít k poškození pacienta a ohrožení jeho života. Jedná se o lék proti srážení krve. Působí na principu snižování množství aktivního vitamínu K, který je zapotřebí pro průběh procesů srážení krve. Pacientům se podává formou tablet.

Sám o sobě Warfarin nemůže vyvolat závažné problémy s krvácením, které mohou ohrozit život nebo způsobit smrt, ale užívá-li se současně s niacinem, který může potenciálně zesílit tento lék, dojde k zesílení antikoagulačního účinku. Pokud užíváte Warfarin nebo jiné léky na ředění krve, neužívejte tedy niacin v jakékoliv formě bez získání předchozího souhlasu od svého lékaře.

Kromě niacinu jsou ještě i jiné léky, které mohou způsobit nebezpečné interakce v kombinaci Warfarinem. Patří sem Ibuprofen, Naproxen, Aspirin a celá řada léků k léčbě onemocnění, jako jsou srdeční choroby, vysoký cholesterol, deprese, duševní nemoci, diabetes, záchvaty a rakovina. Vzhledem k ohromnému množství produktů, které mohou měnit účinek Warfarinu, se vždy ujistěte, zda léky a doplňky, které užíváte, jsou v souladu s léčbou Warfarinem. Vše konzultujte se svým lékařem.

Autor: © svevi
Foto:
© Top

referenční odkaz

VINŠOVÁ, Světluše. Vliv slunečnicových semínek na člověka [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2016-04-01. Dostupné online.




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 29 lidí.


Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
zaměření článku



Sitemap | RSS