Vitamíny pro aktivní sportovce

Doplňky stravy a léky

Zveřejněno dne 16.4.2013

Většina z nás tráví celý den při sedavé činnosti a pak se stěhuje k sezení u televize, počítače nebo na gauči. Lidské tělo je však určeno pro jinou činnost.



Tipy pro sport a vitamíny

  • Sport je vhodný pro vaše tělo. Ze sportu vyvstává radost, zkuste dělat co nejvíce sportů a vyberte si ten, který vás bude bavit, obohacovat.
  • Ke zvýšení fyzické zdatnosti dejte přednost pravidelnému trénování v malých dávkách. Je vhodné mít vytvořený dobrý tréninkový plán, který počítá i s takzvaným „vyrovnávacím“ obdobím.
  • Zkombinujte sporty, které podporují sílu, vytrvalost a zručnost.
  • Konzistentní sportovní příprava vyžaduje stejně přísné stravování. Fyzicky aktivní lidé mají větší potřebu důležitých látek. Ujistěte se, že vaše strava obsahuje všechny živiny v přiměřeném množství.

Nejdůležitějšími živinami jsou vitamíny B1, B2, B12, kyselina listová, vitamín A, vitamín C, vitamín D, vitamín E, vápník, draslík, hořčík, sodík a železo.


Pohyb

Pohyb zlepšuje veškeré funkce organismu, optimalizuje svalové ústrojí a zdraví buněk. Při pohybu vstupuje do mozku více kyslíku a energie, zvyšuje se mentální bdělost. Kardiovaskulární systém je posílen, díky čemuž klesá krevní tlak. Biochemické procesy v těle, jako je metabolismus nebo imunitní systém, jsou rovněž mobilizovány během cvičení. Ti, kteří pravidelně cvičí, si nejen vypracují zdravější a silnější tělo, ale trpí i o dost méně na infekce. Výzkumy dávají důvod k naději, že sport sám o sobě může zpomalit závažná onemocnění. Během cvičení se snižují stresové hormony, místo nich se do krve dostávají „hormony štěstí“ (serotinin a endorfin). Proto i půlhodinový ležérní sportovní výkon zvyšuje vaši náladu a může přinést skutečné vzrušení. Mysl se vrátí do rovnováhy, zátěžové situace lze zvládnout suverénněji.


Sport a zábava

Sport se může stát druhem zábavy. Je pravda, že běhání nebo jízda na kole za každého počasí není pro každého, ale s kolektivem spolupracovníků překonáte společný úkol mnohem jednodušeji. Zábavná jsou také bojová umění nebo taneční workshopy. Naučíte se nejen nové druhy pohybů, ale také hodně informací o jiných kulturách. Pokud jste více introvertní, máte pevnou vůli a chcete jednat více podle vlastních plánů, budou pro vás nejspíše vhodná fitness centra, která umožňují individuální trénink.

Výživa pro sportovce

Stručně řečeno, sport je zdravotní program pro tělo i duši. Také sportovci musí věnovat pozornost dobré stravě, která dodává tělu důležité živiny. Pocení způsobuje ztrátu důležitých minerálů, jako je hořčík, draslík nebo sodík. Typickým příznakem jsou svalové křeče, kterým lze předejít adekvátním příjmem těchto látek. Pro hladké fungování nervů a svalů v těle jsou nutné vitamíny B1, B2 a B12. Balíček vitamínů A, C a E odpuzuje patogeny a agresivní volné radikály. Vápník a vitamín D zpevňují kosti a zvyšují jejich odolnost. Transport kyslíku v krvi se zlepší s dostatkem železa a kyselinou listovou.

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© Kein Urheber

referenční odkaz

VINŠ, Jakub. Vitamíny pro aktivní sportovce [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2013-04-16. Dostupné online.



Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články



Sitemap | RSS