Vitamíny na snížení stresu

Doplňky stravy a léky

Zveřejněno dne 16.4.2013

Vzdálená východní filozofie říká, že tělo a mysl musí být v souladu. Trpí-li vaše mysl, trpí i vaše tělo. Stres nutí organismus být neustále ve střehu, nedostatek odpočinku vyčerpává tělo. Zdravotní důsledky na sebe pak nenechají dlouho čekat. Nervové napětí se projevuje v úzkosti, špatném soustředění a nespavosti. Svalové napětí způsobí trvalé bolesti zad, krku a hlavy. Citlivý nerv trávicího systému reaguje často obzvláště citlivě. Překyselení žaludku může způsobit žaludeční vředy a narušený střevní pohyb, který provází křeče a zažívací potíže. Imunitní systém je oslaben patogeny. Rostoucí krevní tlak vede k vážným onemocněním kardiovaskulárního systému.



Tipy pro snížení stresu

  • Učte se rozlišovat, co je opravdu důležité, a co není. Naléhavé věci řešte rozvážně, jiné věci můžete odložit nebo ignorovat.
  • Nedávejte si příliš mnoho cílů, úkolů a povinností. Práce nebo koníčky by měly váš život obohacovat, ne vás zatěžovat či přetěžovat.
  • Nezapomínejte na své oblíbené věci a činnosti – potěší a pomáhají kompenzovat stres.
  • Sport je téměř přirozenou reakcí na stres, protože stresové hormony se fyzickou aktivitou snižují.
  • Zdravá, nutričně bohatá strava posílí nervy a tělo, takže se můžete dostat přes stresující období bez větší újmy.

Nejdůležitějšími živinami jsou vitamín B1, vitamín B2, vitamín B6, vitamín B12, niacin, vitamín A, vitamín C, hořčík, selen a zinek.


Příznaky

Je důležité uvědomit si příznaky stresu a správně interpretovat příčiny. Jasným varovným signálem je nervové a emocionální napětí. To se snadno řekne, ale hůř udělá, když je člověk téměř neustále vystaven stresovým situacím. Některým se nelze vyhnout, ale zkuste si k zátěžovým situacím vytvořit protipól. Najděte si čas na odpočinek, užívejte volna lenošením nebo oblíbenou činností.

Pokud budete pravidelně sportovat, prakticky tím budete přirozeně reagovat na stres, neboť cvičení pomáhá snížit hormony produkované stresem a současně jsou do organismu vyplavovány takzvané hormony štěstí (například endorfin), které zvyšují pocit blaha a zlepšují náladu. Když budete všímaví, brzy zjistíte, jaké účinky vám přináší třeba jogging, jaké plávání nebo i namáhavé cvičení ve fitness.

Stres a jídlo

Kvalita potravin má obrovský vliv na to, jak dobře vaše tělo stres snáší. Vitamíny B1, B2, B6 a B12 jsou dobré pro pevné nervy a rovnováhu psychiky. Stres má pak menší šanci, aby vám znepříjemnil život. Během stresových období vaše tělo potřebuje vitamín C a hořčík, jejich nedostatek může vést k trvalým infekcím a napětí. Selen a zinek podporují funkci imunitního a nervového systému. Typicky je stres spojený s nevhodnou stravou. Často se tak stává, pokud se člověk stravuje například v takzvaném rychlém občerstvení, kde strava většinou obsahuje velké množství tuku a jen málo důležitých živin.

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© Emerika

referenční odkaz

VINŠ, Jakub. Vitamíny na snížení stresu [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2013-04-16. Dostupné online.


Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 7 lidí.


Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů

Poceni

(Angelina Klicperova 7.9.2015 6:44)

Dobry den, ma stres vliv na poceni, nebo to zpusobuji nadledvinky, nejedna se o prechod a ani o problemy ledvin dekuji


Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Odpovědět




zajímavé články
zaměření článku



Sitemap | RSS