Vitamín E

Doplňky stravy a léky

Zveřejněno dne 9.4.2013

Vitamín E je znám především jako antioxidant. Stejně jako vitamín A a C chrání buňky těla před agresivními kyslíkovými sloučeninami nebo toxiny v životním prostředí. Vitamín E pomáhá zpomalit předčasné stárnutí, brání před poškozením buněk, které může případně způsobit nemoc, nebo dokonce rakovinu. Ochranné účinky vitamínu E způsobují tokoferoly, které se využívají i v kosmetice. Rovněž hrají důležitou roli v metabolismu bílkovin a tuků. Funkci kardiovaskulárního systému ovlivňuje vitamín E dvěma způsoby: zaprvé snižuje „špatný“ cholesterol, zadruhé zabraňuje shlukování červených krvinek, čímž zlepšuje průtok krve. Vzhledem k tomu, že má vitamín E protizánětlivý účinek, může pomoci se zmírněním revmatické bolesti.



Charakteristika vitamínu E

Vitamín E je důležitý pro ochranu kůže, ochranu buněk, obranu proti volným radikálům, cévní zdraví, kardiovaskulární systém, imunitní systém a zmírnění revmatismu. Optimální denní příjem u žen činí 12 mg a u mužů 14 mg. Průměrná denní dávka vitamínu E je obsažena v:

  • 20 g slunečnicového oleje
  • 7 g oleje z pšeničných klíčků
  • 190 g černého kořene
  • 42 g mandlí

Vitamín E patří do skupiny vitamínů rozpustných v tucích. Nedostatek vitamínu E vede ke kožním problémům a poškození kůže, oslabení imunitního systému, špatnému krevnímu oběhu a srdečním problémům. Zdrojem vitamínu E jsou pšeničné klíčky, rostlinný olej, margarín, ořechy, sója, kapusta a chřest.


Příznaky nedostatku vitamínu E

Vitamín E se ukládá v tukových buňkách, takže obvykle nemůže dojít k delšímu nedostatku. Možnou příčinou bývá porucha vstřebávání tuků nebo chronické onemocnění jater, které se vyskytuje například při genetických a metabolických poruchách. Prvními příznaky nedostatku jsou kožní problémy, slabost a degradace svalů, vyšší náchylnost k infekci. Navíc je eliminován blahodárný vliv vitamínu E na kardiovaskulární systém, revmatismus a ochranu proti rakovinotvorným faktorům. Doplnit každodenní stravu o vitamín E lze snadno pomocí potravinových doplňků.

Zdroje vitamínu E

Vitamín E je tvořen přirozeně výhradně rostlinami, odtud přechází do potravinového řetězce. Nejbohatším zdrojem vitamínu E jsou obilné klíčky, také rostlinné oleje mají vysoký obsah tohoto vitamínu, mezi další zdroje patří například ořechy, fazole, chřest a kapusta. Maso obsahuje velmi málo vitamínu E. Vitamín je v těle využitelný pouze s určitým množstvím tuku.

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© jules

referenční odkaz

VINŠ, Jakub. Vitamín E [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2013-04-09. Dostupné online.

Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů

Vitamín E

(Jana 16.4.2015 14:37)

Dobrý den
Lékař mi doporučil užití vitamínu E 400. Je možná změna tělesné váhy po užívání.Děkuji Jana


Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Odpovědět




zajímavé články



Sitemap | RSS