Spánková obrna

Nespavost a spánek

Zveřejněno dne 17.6.2013

Už jste někdy měli pocit, že jste vzhůru a nemůžete se hýbat? Dokonce jste cítili strach, ale nemohli jste zavolat o pomoc? Tento stav se nazývá spánková obrna. Spánková obrna způsobuje pocit paniky, úzkosti, strachu, zvláště pokud vidíte nebo slyšíte různé věci, které nejsou skutečné. Ke spánkové obrně může dojít jednou nebo opakovaně (několikrát za noc). Není však považována za nebezpečný zdravotní problém.



Spánková obrna a příznak závažného problému

Spánková obrna se pouze projevuje tím, že se tělo v určitých fázích spánku nepohybuje. Zřídka je spojena s hlubokými psychickými problémy. V dřívějších dobách byla považována za „zlo“. Mnoho kultur má své příběhy ohledně spánkové obrny. Stále ale není známa přesná příčina tohoto jevu.


Co je spánková obrna?

Spánková obrna je pocitem vědomí, ale neschopnosti pohybu. Nastává mezi fází bdění a spánku. Během těchto fází člověk může mluvit. Někteří lidé mohou cítit tlak nebo pocit dušení. Spánková obrna může být doprovázena i jinými poruchami spánku, jako je narkolepsie, tedy silná potřeba spánku způsobná problémy mozkové schopnosti při regulaci spánku.

Výskyt spánkové obrny

Spánková obrna se obvykle vyskytuje v jednom ze dvou časů. Může se objevit při usínání (hypnotická, predormitální) nebo při probouzení (hypnopompická, postdormitální).

Hypnotická spánková obrna

Hypnotická spánková obrna se vyskytuje při usínání, kdy se tělo pomalu uvolňuje. Během spánku nastává i útlum vědomí, takže si jí jedinec nevšimne, ale když se objeví při usínání, člověk si uvědomí, že se najednou nemůže hýbat a mluvit.

Hypnopompická spánková obrna

Během spánku dochází ke střídání REM (rychlý pohyb očí) a NREM (pomalý pohyb očí) fází. Cyklus REM a NREM trvá asi po dobu 90 minut. NREM spánek nastává dříve a zabírá 75 % doby celkového spánku. Během NREM spánku je tělo uvolněné a regeneruje (uvolňuje se). Ke konci NREM fáze se spánek přesouvá do REM fáze. REM fáze se projevuje rychlejším pohybem očí a výskytem snů, během tohoto stavu je zbytek těla naprosto uvolněný. Při REM fázi můžete mluvit nebo se pohybovat.

Spánková obrna se vykytuje u 4 pacientů z 10. Obvykle si jí povšimnete až v dospívání. Mohou jí mít jak ženy, tak i muži, může být dědičná. Mezi další faktory způsobující spánkovou obrnu patří:

  • nedostatek spánku;
  • plánovaný spánek;
  • psychické stavy (stres, bipolární poruchy);
  • spaní na zádech;
  • jiné problémy se spánkem (narkolepsie, noční křeče v nohách);
  • užívání léků;
  • zneužívání návykových látek.

Diagnostika spánkové obrny

Diagnostika spánkové obrny závisí vždy na konkrétních projevech daného pacienta. Může se projevit problémy s pohyblivostí nebo nemluvením během spánku, přičemž má pacient pocity bezradnosti, úzkosti, ohrožení. Často není nutná léčba, nicméně je důležité informovat lékaře, pokud trpíte některým z níže uvedených problémů:

  • citlivost a strach z příznaků;
  • unavenost během dne;
  • výskyt zmiňovaných příznaků úzkosti během noci.

Lékař bude potřebovat znát veškeré symptomy a doporučí vám následující:

  • popis všech příznaků a vedení spánkového deníku po dobu několika týdnů;
  • zjištění vaší zdravotní anamnézy, včetně všech známých poruch spánku nebo informace o rodinné anamnéze týkající se poruch spánku;
  • odkáže vás ke specialistovi, který provede hlubší vyšetření;
  • studování poruch spánku během noci nebo denní studie, aby došlo k ujištění, že se nejedná o jiné spánkové poruchy.

Léčba spánkové obrny

Většina pacientů nepotřebuje žádnou léčbu. Léčba je spíše nutná na jiné spánkové poruchy (narkolepsie). Nebo může být použita k potlačení nervozity ovlivňující spaní. Možná léčba spánkové obrny zahrnuje následující:

  • zlepšení spacích návyků (dostatek spánku, minimálně 8 hodin);
  • použití antidepresiv při regulaci spánkových cyklů;
  • léčba psychických problémů, které způsobují spánkovou obrnu;
  • léčba jiných poruch spánku (narkolepsie, křeče v nohách).

Co dělat při spánkové obrně?

Není třeba se obávat nočních démonů nebo jiných strašidel. Pokud máte občasnou spánkovou obrnu, můžete sami podniknout určité kroky, abyste byli schopni zvládnout tento stav. Začněte tím, že budete dostatečně spát. Jednoduše řečeno, je zapotřebí mít minimálně 8hodinový spánek. Snažte se zmírnit veškerý stres. Vyzkoušejte si během spaní nové pozice.

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© julia

referenční odkaz

VINŠ, Jakub. Spánková obrna [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2013-06-17. Dostupné online.




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 28 lidí.


Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů

Spánková obrna

(Eva Klimešová 2.2.2016 20:57)

Dobrý den,trpím na spánkovu obrnu už od dospívání,draslík mi dodávali ,hodně spím ,proti jiným až dost,ale to přičítám mé fyzicky náročné práci.Letos mi bude 50 let a stále to pokračuje,ani žádné stresy nemám,měla jsem je asi před deseti lety,ale to zrovna bylo období kdy jsem paradoxně touhle poruchou moc netrpěla,proto mám pocit ,že se vymykám průměru lidí co na ni trpí.Dokonce při ni někdy slyším nepříjemné zvuky v hlavě a jako bych plula pokojem ,dokonce mám takové stavy ,že jsem letěla obrovskou rychlostí z naší planety ,pak vesmírem ,až jsem pozorovala galaxii z dálky a když jsem si na ty stavy zvykla ,tak jsem věděla že už nejsou nebezpečné a pokud jsem si přála v tomhle stavu někde být ,tak jsem tam za moment byla a bylo to úplně skutečné,ale co mne nejvíc je divné ,když jsem potom ta místa viděla v bdícím stavu ,tak tam každý detail byl co jsem si pamatovala z těchto zážitků z obrny.Proto by mne zajímalo zda má někdo stejné projevy jako já a jestli to je běžné.Nikdy jsem u SO neměla potíže s dýcháním ,ani žádné bytosti jsem neviděla.S pozdravem


Počet odpovědí: 0 | Odpovědět




zajímavé články
zaměření článku



Sitemap | RSS