Prevence ústní dutiny

Zdravé zuby

Zveřejněno dne 3.2.2013

Aby nedocházelo k onemocnění dásní či zubů je nutná prevence, to je správné čištění zubů, pravidelné používání dentální nitě, pravidelné prohlídky u zubního lékaře, jedení vyvážené stravy.



Zubní návyky

  • Čištění zubů dvakrát denně, ráno a večer, používání fluoridové zubní pasty. Vyčistěte všechny strany zubů, také se doporučuje čištění jazyka, protože zubní plak na jazyku bývá příčinou špatného dechu a je ideálním prostředím pro bakterie. Pokud si nemůžete zuby vyčistit, použijte žvýkačku bez cukru, vhodné jsou s obsahem xylitolu.
  • Můžete užívat elektrický kartáček na zuby, který má otočnou a oscilační hlavičku. Tento typ zubního kartáčku je v odstraňování plaku lepší než běžný zubní kartáček.
  • Používejte antiseptické ústní vody (Listerin) nebo ústní vody s obsahem fluoridu nebo protiplakové ústní vody.
  • Jednou denně používejte dentální nit. Čištění pomocí dentální nitě by se mělo provádět kolem každého zubu do tvaru „U“, opatrně zajíždějte pod dáseň. Přesouváním nitě nahoru a dolů seškrábete plak.
  • Používejte znázorňující tablety, které vám na zubech ukážou, kde při čištění děláte chyby. Tyto tablety jsou ve formě žvýkaček a jsou dostupné ve většině drogerií.
  • Pravidelné kontroly u zubního lékaře jsou důležité!

Pokud dochází ke krvácení dásní při čištění zubů nebo při používání dentální nitě, měli byste na to upozornit svého zubního lékaře, protože krvácení dásní bývá příznakem počínajícího onemocnění dásní.


Moudrý výběr potravin zabraňuje onemocnění dásní

  • Konzumujte zdravou stravu, která obsahuje celozrnné výrobky, zeleninu, ovoce, nízký obsah tuků a nasycených tuků. Kvalitní výživa je zásadní zejména pro děti, jejichž zuby jsou stále ve vývoji, důležitá je ale i pro zdraví dásní a zubů dospělých.
  • Mozarella a jiné sýry, arašídy, jogurt a mléko jsou pro vaše zuby přínosem. Pomáhají z úst odstraňovat škodlivé cukry, poskytují ochranu před plakem.
  • Vyhýbejte se potravinám obsahujícím velké množství cukru, zejména lepkavým sladkým jídlům, jako je karamel a rozinky. Čím déle zůstane cukr v kontaktu se zuby, tím způsobí větší poškození.
  • Vyhněte se „rychlému“ občerstvení.

Pokud kouříte nebo používáte tabákové výrobky, pak tou nejlepší věcí, kterou pro sebe můžete udělat, je přestat kouřit. Tabák snižuje schopnost bojovat s infekcí a zpomaluje hojení. U kuřáků je pravděpodobnější výskyt onemocnění dásní. Také často trpí parodontózou, která vede ke ztrátě zubů.

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© Editor182

referenční odkaz

VINŠ, Jakub. Prevence ústní dutiny [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2013-02-03. Dostupné online.

Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články



Sitemap | RSS