Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení

Zdravá výživa

Zveřejněno dne 22.2.2016

Schopnosti našeho těla zachovat si rovnováhu zásad a kyselin jsou bohužel omezené. Jestliže někdo konzumuje příliš mnoho kyselinotvorných potravin, jak je tomu u stravy bohaté na bílkoviny, anebo pokud trpí chronickou zácpou, může dojít k vyčerpání zásob zásaditých látek. A je-li hladina kyselin v těle vyšší než normál, snižuje se odolnost našeho těla proti nemocem.



Kdy je organismus překyselený

Každý člověk je pánem své acidobazické rovnováhy, a tudíž zcela pravděpodobně většinovým tvůrcem svého zdraví či uzdravení. Potenciálně zdravý člověk si tuto skutečnost většinou nerad uvědomuje a nemocný nemá často dostatek víry, aby jí věřil. Výsledkem jsou přeplněné ordinace chronických pacientů bez vyhlídky na uzdravení.

Krev má pH 7,35 až 7,4 s velmi nepatrnými výkyvy. Pokud by se tato hodnota výrazněji snížila pod 7,35, člověk zemře. Celá řada biochemických pochodů v těle je zaměřena na udržení pH krve, a to i za cenu „nesprávné funkce jiného orgánu“. Krev má prostě přednost... A jak se tento důležitý proces realizuje?

Kyseliny jsou pro organismus škodlivé látky. Některé se v organismu tvoří jako produkty látkové výměny (chlorovodíková, octová, močová a podobně), jiné bohužel přijímáme. Pro zajištění zmíněné acidobazické rovnováhy je bezpodmínečně nutné kyseliny z těla průběžně odbourávat neboli redukovat. K odbourávání kyselin může dojít pouze za přítomnosti látek zásaditého charakteru, jako jsou minerály, stopové prvky a podobně. Jestliže je jejich příjem ve stravě dostatečný, je vše v pořádku. Jestliže přijímáme zásaditých látek málo a kyselých mnoho, organismus je nucen použít pro redukci kyselin uložené zásadité látky. Vápník z kostí, chrom ze slinivky, zinek z prostaty, hořčík, který byl původně určen pro nervovou činnost... A navíc organismus začne ukládat nežádoucí vodu a zadržovat ji, aby kyseliny v těle naředil. Tím dochází k ochromení bezchybné činnosti orgánů a následně pak k nemocem, které se dlouhodobým překyselením stávají chronické. Mohl by následovat dlouhý výčet chorob počínaje alergiemi, artrózami, žaludečními vředy a konče například rakovinou považovanou za „kyselou nemoc“ číslo jedna.

Díky stravě, kterou přijímáme, má více než 90 % populace překyselený organismus (latentní acidózu).

Naše strava by měla obsahovat dostatečné množství zásadotvorných potravin, jako je ovoce a zelenina. Každá potrava, kterou strávíme, zanechává v našem těle zbytkový „popel“, který je buď kyselý, zásaditý, či neutrální, podle druhu potravy, ze které pochází. Přirozený poměr mezi kyselinami a zásadami by se měl ve zdravém těle pohybovat v poměru 1 : 4. Jestliže je tento poměr zachován, tělo je odolné proti nemocem. Ideální strava by tedy měla obsahovat 80 % zásadotvorných a 20 % kyselinotvorných potravin. Někteří výživoví poradci doporučují poměr 50 : 50.

Potraviny, které jsou pro tvorbu kyselosti v organismu (pozor, ne v krvi, jak to mnozí nejednou špatně interpretují) nejhorší, jsou to jednoznačně ty, které obsahují rafinované cukry, veškeré klasické nezdravé jídlo, cereálie plné cukrů, kofein, alkohol a umělá sladidla. Škodlivá umělá sladidla, která se přidávají do mnoha známých nápojů a potravin, jen aby je konzument koupil, se často považují za dobré, protože jsou bez cukru. To ale není vůbec pravda! Nezapomínejme také, že rovněž kouření přispívá k tvorbě kyselosti. Dále sem můžeme zařadit ústřice, ryby, maso, kuře, vejce, obiloviny, ořechy (mimo mandlí a paraořechů), sýry, čočku, arašídy.

Mezi vynikající alkalické potraviny pak patří:

  • Pohanka – je vynikající náhradou pšenice. Obsahuje rutin, který dodává tělu energii. Je také výborná při léčbě a prevenci kardiovaskulárních chorob. Doporučuje se u jedinců, jimž se velmi snadno dělají modřiny, a také obecně ženám, které mají potíže s praskáním kapilár. Pohanka je skvělou volbou kdykoliv během dne.
  • Mangold, kapusta, zelí – tyto druhy zeleniny se často uvádějí jako potraviny 21. století, bez ohledu na to, zda jde o jejich vliv na mužské, nebo ženské zdraví. Mají antivirové, antibakteriální a antikarcinogenní vlastnosti. Většina z nás vylévá vodu, která zůstane po vaření těchto potravin, zejména pro její nepříliš lákavou vůni. Když je ale budete příště vařit, nevylévejte ji! Použijte ji na přípravu omáčky, nebo ještě lépe – vypijte ji!
  • Meloun – je výborný zdroj vitamínu A (betakarotenu), B1, B5, B6, C, E, draslíku, rostlinné vlákniny a kyseliny listové. Kombinace těchto nutričních látek nás doslova nabíjí energií. Meloun je také antikoagulant, který pomáhá ředit krev, čímž snižuje riziko srdečního infarktu a mozkové příhody, jejichž výskyt je čím dál tím častější.
  • Lněná semínka a lněný olej – jde o potraviny bohaté na lignany, které chrání před rakovinou prsu, dělohy a prostaty. Vysoký obsah omega-3 mastných kyselin je činí ideálními na jakýkoliv detoxikační program. Jsou výborné při léčbě zácpy, pomáhají snižovat vysoký cholesterol a regulovat hladinu cukru v krvi. Lněná semínka jsou vynikající součástí snídaně. Můžete si je přidat i do smoothies.
  • Olivový olej – tento typ oleje je jednou z top alkalických potravin. Je bohatý na mononenasycené mastné kyseliny a vitamín E. Ten nejenže snižuje riziko poškození a zánětů, ale pomáhá také snížit frekvenci návalů horka u žen v přechodu. Polyfenoly, které se nacházejí v olivovém oleji, mají protizánětlivé účinky, dokáží potlačit příznaky astmatu, osteoporózy a revmatoidní artritidy.
  • Fíky, sója, fazole lima, fazolové výhonky, meruňky, švestky, tuřín, hrozinky, mandle, mrkev, datle, celer, okurky, salát, vodnice, brambory, grapefruity, rajčata, broskve, jablka, hrozny, banány, proso, paraořechy.

Příčiny

  • Nesprávná výživa – mnoho nevhodné a málo vhodné stravy, nadvýživa (přetížení organismu), příliš mnoho bílkovin, cukru, alkoholu, nikotinu, nasycených mastných kyselin, jedů z poživatin, insekticidy, pesticidy, herbicidy, potravinové přísady, konzervační barvicí přísady, chlór v pitné vodě
  • Stravovací návyky – nedostatečné žvýkání (podpora kyselinotvorného kvašení ve střevech)
  • Nerovnoměrný poměr kyselinotvorných a zásadotvorných potravin
  • Narušení střevní flóry – kvašení v tenkém střevě, zahnívání v tlustém střevě
  • Málo tekutin – stoupá koncentrace kyselých odpadů hlavně v tuku a v nervových a pojivových tkáních
  • Zátěžové situace – zloba a agrese, stres a nahromaděná duševní zátěž

Příčina překyselení našeho těla tedy často spočívá rovným dílem v naší potravě, stresu a v metabolických procesech. Prostřednictvím lymfatického systému zatěžuje ledviny, které jsou schopny vylučovat nadměrné množství kyselin jen krátkou dobu. Jakýkoliv stres také okyseluje. V souvislosti s okyselením je tak síť našich cév neustále narušována. Vzhledem k tomu, že zprostředkovává spojení mezi všemi buňkami v těle, rozšiřuje se poškození do celého těla.

Pro orientační přehled je dostačující jednoduché vyšetření pH moči: protože vylučování kyselin v průběhu dne kolísá dle příjmu potravy, je účelné provést srovnání denního profilu opakovaně během 3 až 4 dnů. Měření lze provést doma. K měření moči je vhodné používat pouze takzvané selektivní indikátorové papírky, protože měří mnohem přesněji než v lékárnách běžně prodávané univerzální papírky na měření moči. Selektivní mají podstatně bohatší stupnicí pH.

Při zjištění výrazně kyselé hodnoty je nezbytné provést odpovídající opatření k odkyselení, například příjem potravinových doplňků se zásaditým účinkem, zásadité koupele a především odpovídající změnu stravování.


Jak se projevuje překyselení

Některé příznaky a projevy, které jsou typické pro překyselený organismus, berou mnozí jako projev dané nemoci nebo obecně jako nějaké menší problémy.

Mezi tyto příznaky mohou patřit následující: dlouhodobá únava, nedostatek energie, oslabená imunita, bolesti hlavy, migrény, časté průjmy, zácpa, plynatost, nadýmání, časté pálení žáhy, různé zažívací obtíže (vředy, záněty), bolesti břicha, svalů, zhoršené hojení ran, ekzémy, vyrážky, studené nohy, paradontóza, plísňová onemocnění, časté infekce.

Rizika při domácím odkyselení

Hodnota pH ovlivňuje všechny buňky organismu. Tělo jen těžko snáší nadměrné výkyvy rovnováhy kyselin a zásad. V podstatě celá látková výměna závisí na vyrovnaném vnitřním prostředí. Překyselení ovlivňuje celý náš život a vede k nejrůznějším chorobám. Všeho moc škodí. Stejně jako není pro náš organismus vhodné překyselení, není vhodný ani druhý extrém, a to zásaditý organismus, takzvaná alkalóza. Vykazuje-li naše tělo hodnoty pH nad 7,44, je třeba s odkyselováním rozhodně přestat. I alkalóza může být velice nebezpečná. Těžká alkalóza může vést k selhání orgánů s poruchou vědomí, ba i k úmrtí. Lehčí formy se projeví například změnami koncentrace krevních iontů, zejména vápníku a draslíku (rozvoj hypokalcémie a hypokalémie), s příslušnými příznaky (zvýšená svalová dráždivost, bolesti svalů, zvýšená tendence ke vzniku křečí a podobně).


Bezpečná cesta

Nejprve je nutné říct, že odkyselení těla je dlouhodobý proces a nejlépe byste se měli chovat tak, aby byl organismus neustále v rovnováze a nedocházelo k překyselení. Nutné je dodržovat základní zásady, aby se organismus daných kyselin zbavil. Potřebujete omezit konzumaci kyselinotvorných potravin a jíst dostatek zásadotvorných potravin, hodně pít (bylinné čaje, zelený čaj, voda), jíst hodně čerstvé sezónní zeleniny, jíst libové maso, celozrnné potraviny... K tomu je nutné jíst pravidelně a střídmě, není vhodné jíst chvíli před spaním. Vyhýbejte se také pití alkoholu, kávy a sladkých nápojů. Nestresujte se. Vyhledávejte prostředí s čistým ovzduším. Více se hýbejte.

Většina dostupných přípravků je určená k udržení acidobazické rovnováhy organismu, pomáhá neutralizovat škodlivé kyseliny, odstraňovat z těla usazené odpadní látky a doplnit vhodné minerály.

  • Bylinné směsi – bylinky jsou velice účinným pomocníkem při odkyselování nebo detoxikaci. Je však vhodnější spolehnout se na již namíchané směsi bylin, kde máme jistotu přesného dávkování. Takové čaje nám pak dodají i potřebné minerály.
  • Multivitamíny – není od věci doplnit nejdůležitější vitamíny a minerály v potřebných dávkách. Pomůžeme tak organismu rychleji nastolit rovnováhu. Vyváženou kombinaci nabízí například přípravek Rosen Multivitamín.
  • Tablety – na našem trhu existuje velká spousta tablet podporujících odkyselení organismu, určitě je z čeho vybírat. Obecně ovšem platí, že vhodnější jsou tablety rozpustné, které se snadněji vstřebávají, a tělo je dokáže zužitkovat celé.
  • Koupele – určitě není od věci dopřát si občas i odkyselující koupel. Ta pomáhá vyrovnávat pH pokožky, zprůchodnit póry a odplavit kyseliny a toxiny kůží. Účinné jsou solné, bylinné nebo přímo koupel s léčivými účinky hnědé rašeliny Rosen SPA, která detoxikaci aktivně podporuje. Zakoupit je můžete například v lékárnách.

Kúra na odkyselení organismu

TOP 10 na odkyselení organismu

TOP 10 na odkyselení organismu je směs 10 přírodních surovin, které napomáhají odkyselení těla a jeho návratu do optimálního zásaditého stavu (pH 7,37). Odkyselením těla se optimalizuje činnost imunitního systému a jednotlivých orgánů.

Složení produktu TOP 10 na odkyselení organismu:

  • Kurkuma – přírodní antibiotikum s antibakteriálními a antivirovými účinky, současně působí jako významný antioxidant.
  • Ginkgo – příznivě ovlivňuje nervový systém a krevní oběh tím, že rozšiřuje cévy.
  • Chlorella a spirulina – patří mezi takzvané „zelené potraviny“, které jsou cenným zdrojem rostlinných bílkovin, minerálních látek a stopových prvků.
  • Kořenová zelenina (mrkev, petržel, pastinák, celer) – patří mezi nejvíce zásaditě působící potraviny.
  • Brokolice a kapusta – jsou prospěšné obsahem antioxidantů a napomáhají upravovat hladinu cholesterolu.

Dávkování: Užívejte 1 tobolku 3x denně, zapijte alespoň 1/4 l vody, nejlépe během jídla.

Balení: 90 tobolek – dávka na 30 dní

pH MINERALS na odkyselení organismu

Jde o doplněk stravy, který byl speciálně vyvinut a vyroben na úpravu acidobazické rovnováhy organismu (odkyselení organismu). Přípravek je také vhodný k doplnění základních organických minerálů a díky přídavku čekankové vlákniny i pro podporu správného fungování trávicího traktu. Vzhledem k jedinečnému složení a vyváženému poměru surovin patří mezi špičku nejen na českém trhu. Je vhodný i pro diabetiky.

Složení v denní dávce (10,9 g): laktát vápenatý (regulátor kyselosti), laktát hořečnatý (regulátor kyselosti), maltodextrin, čekanková vláknina (inulin), citrát tridraselný (regulátor kyselosti), sušená citrónová šťáva, kyselina citrónová (regulátor kyselosti), L-carnitin, uhličitan hořečnatý (protispékavá látka), kukuřičný škrob (protispékavá látka), přírodní citrónové aroma, xanthan (zahušťovadlo), steviol glykosidy (sladidlo, extrakt stevia rebaudiana), kurkumin (barvivo), glukonát manganatý, vitamín B6 (pyridoxin hydrochlorid), vitamín B2 (riboflavin), vitamín D3 (cholekalciferol)

Obsah účinných látek v denní dávce: 600 mg draslík (30 % DDD), 500 mg vápník (62,5 % DDD), 250 mg L-carnitin, 250 mg hořčík (67 % DDD), 2 mg mangan (100 % DDD), 1,4 mg vitamín B2 (100 % DDD), 0,7 mg vitamín B6 (50 % DDD), 0,005 vitamín D3 (100 % DDD). (DDD = doporučená denní dávka)

Dávkování: Užívejte 2x denně 2 čajové lžičky směsi, dobře rozpusťte v 1 dl vody a vypijte.

Denní dávka: 4 lžičky = 10,9 g

Pamatujte, rovnováha vašeho těla je jen ve vašich rukou. Vždyť člověk se narodí s tělem, které je za optimálních podmínek naprogramované přibližně na 130 let života. Na tom, jak se o něj staráme, závisí, zda zestárneme ve zdraví, nebo onemocníme a zemřeme předčasně.

Autor: © svevi
Foto:
© Bot

referenční odkaz

VINŠOVÁ, Světluše. Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2016-02-22. Dostupné online.




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 66 lidí.


Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
zaměření článku



Sitemap | RSS