Přehled zdravého stravování

Zdravá výživa

Zveřejněno dne 24.2.2013

Zdravé stravování by vás mělo přimět naučit se novým způsobům, jak přistupovat k výběru jídla – přidávat více čerstvého ovoce, zeleniny a celozrnné stravy. Zároveň vás naučí odmítat potraviny s vysokým obsahem tuku, soli a cukru. Zdravé stravování zahrnuje také vyváženost, rozmanitost a umírněnost.



Cíl pro udržení vyvážené stravy

Každý den jezte z každé skupiny – celozrnná strava, bílkovinné potraviny, zelenina a ovoce, mléčné výrobky – různá jídla. Naslouchejte svému tělu. Jezde, když máte hlad, a přestaňte s jedením, když cítíte, že jste sytí.


Vybírejte si rozmanitou stravu

Buďte odvážní. Vyberte si v každé skupině potravin různé potraviny. Nemusíte jíst pořád ty stejné potraviny, snažte se je střídat, protože jedině tak vám mohou pomoci získat všechny potřebné živiny.

Proč dávat pozor na to, co jíte?

Zdravá strava vám pomůže získat správnou rovnováhu vitamínů, minerálů a dalších živin. Také vám pomůže cítit se co nejlépe a mít spoustu energie, zároveň pomáhá se zvládáním stresu. Zdravé stravování je tím nejlepším, co můžete udělat pro prevenci a kontrolu mnoha zdravotních problémů, jako jsou například:

  • srdeční choroby;
  • vysoký krevní tlak;
  • diabetes typu 2;
  • některé typy rakoviny.

Je zdravá strava stejná jako dieta?

Zdravá strava není dieta, představuje změny, kterými se můžete (a máte) řídit po zbytek svého života. Diety jsou dočasné. Když držíte dietu, trpíte obvykle hladem a přemýšlíte o jídlu po celou dobu. Po skončení diety se můžete začít znovu přejídat, abyste dohnali to, co jste vynechali. Jíst zdravou, vyváženou a pestrou stravu je daleko více uspokojující. Pokud jste člověk, který má rád fyzické aktivity, bude pro vás dosažení zdravé hmotnosti a její udržení při zdravém stravování snadnější.


Jak si vytvořit návyk na zdravou výživu?

Zaprvé musíte mít důvod ke zdravému stravování. Chcete zlepšit své zdraví? Chcete se cítit lépe? Snažíte se jít příkladem pro své děti? Jedná se o změny, které můžete provést? Jestli jste si odpověděli alespoň na jednu otázku kladně, pak se můžete řídit našimi tipy:

  • Nesnažte se změnit všechno najednou.
  • Stanovte si nejprve snadný cíl, který můžete lehce splnit, například to, že budete konzumovat čerstvou zeleninu a ovoce každý den.
  • Poté si určete dlouhodobý cíl, například takový, že si nachystáte jednu vegetariánskou večeři týdně.

Kde je možné získat podporu?

Podpora od ostatních může být obrovskou pomocí. Více podpory získáte tím, že budete provádět nejprve jednodušší změny. Zeptejte se přátel a rodiny, zda jsou ochotni s vámi přejít na zdravou výživu. Mohou vám pomoci s přípravou jídla, s nápady na zdravé, chutné recepty a s tipy na vaření. Pokud potřebujete odbornou pomoc, poraďte se se svým lékařem.

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© Yosarian

referenční odkaz

VINŠ, Jakub. Přehled zdravého stravování [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2013-02-24. Dostupné online.



Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články



Sitemap | RSS