Podpořte svůj spánek

Nespavost a spánek

Zveřejněno dne 1.4.2009

Poruchy spánku patří k celosvětovému problému, se kterým se potýkají především vyspělé státy. Nespavost postihuje téměř každého třetího člověka a každý desátý trpí závažnou poruchou spánku. Samotný spánek je přitom trvale podceňován. Málokdo ví, že jeho nedostatek vede k poruchám soustředění, paměti, snížení pracovní výkonnosti, bolestem hlavy a migrénám, ale i ke snížení prahu bolesti. Lidé, kteří trpí nespavostí, častěji postihují kardiovaskulární choroby, mají sníženou imunitu a jsou náchylnější na civilizační onemocnění, ke kterým se řadí hlavně nádorová onemocnění, alergie, ekzémy atd. Kdy je potřeba zahájit léčbu? Krátkodobá nespavost postihne občas každého. Odborníka je nutné vyhledat, pokud problémy přetrvávají více než měsíc.



Přírodní léčba nespavosti

Mezi osvědčené byliny patří hlavně chmel, meduňka, levandule, heřmánek, kozlík, tymián a další. Při krátkodobých potížích, je možné vyzkoušet uklidňující čajové směsi, doplňky stravy na bázi extraktů z bylin, například Hypnox, aromaterapii či relaxační koupele. Tyto „metody“ pomáhají odstraňovat potíže se spánkem bezpečnou a tradiční cestou. Nejsou používány přímo k léčení, ale v počátečných stadiích je možné využít jejich účinku. Jsou neškodné a je možné je užívat i dlouhodobě bez rizika návyku.


Hypnotika

Po několika bezesných nocích většina lidí sáhne po léku na spaní. Nejčastějším předepisovaným lékem jsou hypnotika. Z krátkodobého hlediska poskytují rychlé a efektivní řešení, avšak z dlouhodobého hlediska představují pro uživatele riziko návyku a snižující se účinnosti. Navíc útlum, který hypnotika navozují, není totožný s fyziologickým spánkem. Za zmínku stojí i fakt, že každý člověk reaguje na hypnotika jiným způsobem a u významného počtu lidí přetrvává ospalost i ve dne. Přes všechna tato nebezpečí jde o široce předepisovanou skupinu léků – měsíčně za hypnotika utratíme přibližně 20 milionů korun.

Psychoterapie

Je považována za úspěšnou léčebnou metodu, která však vyžaduje několikatýdenní trénink pod dohledem odborníka. Navíc se neobejde bez přímé účasti pacienta a jeho opravdového zájmu něco zlepšit. Její součástí bývá učení a přizpůsobení se zásadám zdravé spánkové hygieny, srovnání biorytmů a dodržování pravidel zdravého spánku.


Léky na bázi melatoninu

Patří mezi novinku současné medicíny, které navíc podporují fyziologický spánek. Samotný melatonin je pro kvalitu spánku velmi důležitý. Melatonin je látka zcela vlastní lidskému tělu, plní funkci významného antioxidantu a rovněž se podílí na řízení hormonálních dějů (hlavně u žen). Melatonin se tvoří v části mozku nazývané epifýza – šišinka. S věkem však produkce melatoninu klesá, i to je jedním z důvodů, proč nespavostí trpí častěji starší lidé. Léky na bázi melatoninu pomáhají navodit přirozený rytmus spánku a bdění a nezpůsobují závislost, denní ospalost ani poruchy paměti.

referenční odkaz

FÁBRYOVÁ, Jana. Podpořte svůj spánek [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2009-04-01. Dostupné online.




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 12 lidí.


Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů

Melatonin

(Skalda 23.11.2016 18:14)

Ahoj. Nejlevnejsi zdroj: www.iherb.com/search… Postovne vyjde okolo 2 dolaru. Na iHerb jsou doplnky o dost kvalitnejsi, potentnejsi, levnejsi a maji nejlepsi pomer cena/kvalita. Podivejte se.


Počet odpovědí: 0 | Odpovědět



Spánek a psychoterapie

(Hubert Dušek 16.11.2016 21:12)

Dobrý den,
Prosim poraďte mi odborníka na spánek a s nim spojenou psychoterapii.

Děkuju

Hubert Dušek


Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Odpovědět



Léčba nespavosti

(Eva 14.6.2014 19:53)

Beru melatonin v prášcích ale usínání není lepší!!!!


Počet odpovědí: 0 | Odpovědět



Zdravý spánek

(Idiana 28.3.2013 15:17)

To souhlasím, přírodní léčba je v tomhle směru asi nejlepší...
Líbí se mi, že tady narovinu zmiňujete psychoterapii, protože většina čechů, když řeknete něco ve stylu, že by mohl špatný spánek souviset s jejich psychikou, tak začnou panikařit a kníkat, že teda rozhodně nejsou blázni, a že tak teda ne, a znáte to, spousta výmluv a všechno, jen aby nepřevzali zodpovědnost za to, co dělají se svojí hlavou a jakýma myšlenkama se mučí...
Mně hodně k dobrému spánku pomohla taky matrace... konkrétně jsme kupovali s manželem u královksého spaní - www.kralovske-spani.cz a musím říct, že doposud jsme spokojeni, a to už ji máme několik let. Nevím, nakolik je to psychický efekt, s tou matrací, a nakolik opravdu funguje, ale vskutku se mi spí lépe.


Počet odpovědí: 0 | Odpovědět



Podpořte svůj spánek

(Misa 7.9.2010 21:06)

Pri lehcich poruchach spanku lobbuju za prirodni prostredky... Skvele ucinky ma treba kozlik lekarsky. Dobrou zkusenost s mam s tobolkami Valecaps Plus od Farmaxu, i kdyz od dob co mam deti to jde i bez nich:D


Počet odpovědí: 0 | Odpovědět





zajímavé články



Sitemap | RSS