Náhlý pokles krevního tlaku

Poradna

Zveřejněno dne 1.10.2015

Nízký tlak neboli hypotenze způsobuje u mnoha lidí závratě a mdloby. V závažných případech může být nízký krevní tlak život ohrožujícím stavem. O nízkém krevním tlaku hovoříme tehdy, když naměříme hodnoty trvale nižší než 100/60 mmHg.



Co může způsobit náhlý pokles tlaku

Nízký krevní tlak může být zapříčiněn dehydratací nebo závažným chirurgickým onemocněním. Náhlý pokles krevního tlaku také může nastat u lidí s poruchou nervového systému, například u alkoholické nebo diabetické neuropatie, u onemocnění zvaného skleróza multiplex, nebo při léčbě beta-blokátory. Další možností náhlého poklesu tlaku může být postprandiální hypotenze, což je nízký tlak vyskytující se po jídle. U jiných se objeví po mrtvici, nehodě či jiném traumatu poškozujícím nervy a senzory krevního tlaku. U většiny se však posprandiální hypotenze vyvíjí v průběhu stárnutí organismu, kdy klesá schopnost těla reagovat na náhlé změny krevního tlaku. Posprandiální hypotenze se vyskytuje u onemocnění, jako je vysoký krevní tlak, diabetes, Parkinsonova choroba a další nervy poškozující onemocnění. Nízký krevní tlak je léčitelný, ale je důležité zjistit, co je příčinou tohoto zdravotního stavu.


Příznaky

Náhlý pokles krevního tlaku způsobuje mžitky před očima, rozostřené vidění (příčinou nedostatečné prokrvení), točení hlavy, mdloby, celkovou nevolnost.

Léčba

U náhlého poklesu krevního tlaku postiženým prospěje pravidelné cvičení, plavání. Jedinci by se měli vyvarovat náhlých změn polohy. Doporučuje se zvýšení příjmu soli cca na 10 a více gramů na den. Jídlo by mělo být častější a měly by se konzumovat menší porce. Doporučuje se používání elastických punčoch, bandáž dolních končetin a užívání léků, které ovlivňují napětí ve stěně cév.

Prevence

Nízkému tlaku způsobenému jiným onemocněním předcházet nelze. K prevenci hypotenze projevující se z neznámé příčiny může pomoci zvyšování fyzické odolnosti, a to běhání, plavání, aerobik, a dále vyhýbání se situacím, ve kterých dochází k těžkému snížení tlaku, tedy dlouhé stání, rychlé vstávání.


Potraviny snižující krevní tlak

Soli zvyšují krevní tlak, ovšem dostatečný příjem draslíku může nezdravý účinek sodíku trochu vyvážit. Dobrým zdrojem tohoto minerálu, který pomáhá snižovat krevní tlak, jsou banány, pečená brambora se slupkou, pomerančový džus a netučný nebo nízkotučný jogurt. Také 50 gramů, což je asi půl tabulky, kvalitní hořké čokolády denně může snížit krevní tlak. Ačkoli si vědci nejsou jisti, jakým způsobem čokoláda napomáhá ke snížení krevního tlaku, domnívají se, že to může být díky vysokému obsahu antioxidantů.

Mezi potraviny, které snižují krevní tlak, patří celer, sladkovodní ryby, brokolice, pampeliška, celozrnná ovesná kaše, černé fazole, jogurt. Tudíž by se tyto potraviny měly stát vašimi pomocníky při snižování krevního tlaku.

Autor: © svev
Foto:
© Natur

referenční odkaz

VINŠOVÁ, Světluše. Náhlý pokles krevního tlaku [online]. ČeskáOrdinace.cz, 2015-10-01. Dostupné online.




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 26 lidí.


Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
zaměření článku



Sitemap | RSS